חשד לפיגוע: משאית פגעה בעשרות הולכי רגל בתחנת אוטובוס סמוך לגלילות. 33 בני אדם נפצעו, מתוכם שישה במצב קשה. בהמשך נאלצו בבית החולים איכילוב לקבוע את מותו של אחד הפצועים. נבדק האם הנהג קיבל התקף לב במהלך הנהיגה. הגופה הועברה לנתיחה, משפחתו טוענת כי הוא היה חולה לב.

מחקירה ראשונית, עולה כי המשאית התנגשה באוטובוס של אגד בכניסה לבסיס גלילות. במסגרת הערכת מצב שקיים בזירה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ דניאל לוי ביחד עם מפקד מחוז ת"א, ניצב חיים סרגרוף, עלה כי הנהג תושב ישראל נוטרל בתא הנהג של המשאית באמצעות ירי של אזרח שנכח במקום. החקירה על האירוע הוטלה על היחידה המרכזית במחוז ת"א וכלל כיוונו החקירה נבדקים בדגש לחשד כי האירוע הינו פיגוע.

במערכת הביטחון טרם קבעו כי האם מדובר בפיגוע, על פי גורמי הביטחון זה עדיין מצוי בבדיקה. במערכת הביטחון ובשב״כ רוצים למצות את החקירה ולבדוק את כל הכיוונים. על פי הממצאים בשטח לא נשלל הכיוון של תאונת דרכים.

העובדה כי כמעט כל הנפגעים הם אזרחים גמלאים שנקלעו למקום בעוד שהאזור רבוי בחיילים ואנשי בטחון לכן לא ברור למה מחבל יבקש לפגוע דווקא במקרה שכזה באזרחים. הנהג תושב קלנסואה לא מוכר למערכת הביטחון ואין לו עבר בטחוני. גם הרישום הפלילי שלו הוא על אירוע בודד ולא בעל משמעות ממשית. במערכת הביטחון מבקשים למצות שורה של בדיקות כולל של בוחני תנועה ושחזור מסלול הנסיעה של המשאית בטרם האירוע.

איליה טובול, חובש איחוד והצלה: "נכנסתי לאירוע. תמונות קשות. משאית שנכנסת בקצה של האוטובוס ובמדרכה, אלו נפגעים מבוגרים בני 50 ומעלה. תחנת האוטובוס סמוך לבסיס. פגיעות קשות מאוד. המשאית עדיין תקועים מתחת למשאית".

שוקי שנפצע בפיגוע, סיפר: "היה אמור להיות לנו יום כיף, וכשהודיעו לנו לרדת מהאוטובוס, אז דבורה ואני ירדנו בדלת הראשונה מקדימה, ואז זכינו בחיים – מי שירד בדלת האמצעית היה מתחת למשאית. אנחנו לא ידענו בהתחלה שזה פיגוע, אבל ראו שהנהג מחזיק בסכין ואז הבינו שזה פיגוע. אני לא ראיתי, ככה סיפרו, אבל ראיתי את המשאית מפוצצת לגמרי ועומדת, זה היה סמי־טריילר, לא סתם משאית". 

דבורה, אשתו של שוקי שנפצעה גם היא, המשיכה: "ראינו את המשאית דוהרת ופונה לצד ימין מאחורי האוטובוס, ומזל שהאוטובוס בלם, אחרת כל מי שירד מהצד האחורי הנהג משאית היה מגהץ אותו. הגיעו מיד כמויות של כוחות, סגרו את הרחוב. ברגע שהייתה דריסה, אז שמענו בום שהמשאית נתקעה באוטובוס הכל היה אפוף, מלא עשן".

פראמדיק ביחידת האופנועים של מד״א, יששכר וייס, סיפר: ״מדובר בזירה בה פגעה משאית במספר אנשים בתחנת אוטובוס סמוך לגלילות, התחלנו מיד להעניק לפצועים טיפול רפואי שכלל חבישות ועצירת דימומים, הכוחות של מד״א שהיו במקום פעלו לפינוי מהיר של הפצועים באמבולנסים וניידות טיפול נמרץ לבתי החולים, תוך שהם ממשיכים לקבל טיפול רפואי על ידי הצוותים עד להגעתם״.

עשרות חובשים מאיחוד הצלה שחשו לזירת הפיגוע נתקלו במראות קשים והחלו בפעילות חילוץ. "אנחנו כבר טיפלנו באירועים קשים, אבל פה מדובר באירוע רב נפגעים והמראות קשים מאוד", אמר נחמן טובול דובר איחוד הצלה. עד ראייה סיפרו כי הולכי רגל רבים עמדו ליד אוטובוס ואז המשאית התנגשה בהם ובאוטובוס בעוצמה. עדיין ישנם לכודים בזירה מתחת למשאית, ויש צורך להרים אותה כדי לחלץ את כולם. אחד מהחובשים בעל רישיון אוטובוס הזיז במעט את האוטובוס הפגוע כדי לסייע לפעולות הפינוי וההצלה. דרכי הגישה לאזור חסומים בפקקי תנועה ענקיים, והגישה קשה. נעשים ניסיונות לפנות צירים למעבר רכבי ההצלה.

זירת הפיגוע בגלילות (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בגלילות (צילום: אבשלום ששוני)

דוד אבוזמיל, חובש באיחוד הצלה, סיפר ל"מעריב": "הייתי במחלף תקווה ואז הגיעה הודעה על אירוע פח"ע באזור גלילות. המשכתי בנסיעה מהירה באופנוע והגעתי בתוך דקות. המחבל נוטרל. היו פצועים, חלקם נלכדו מתחת למשאית. המשאית פגעה בעוצמה באוטובוס ובהולכי הרגל. הייתה אווירה קשה, בהלה צרחות וכאוס. אחת הלכודים התחנן שנחלץ אותו מתחת למשאית, אבל היה צורך להרים אותה. אנשי הכבאות שהגיעו למקום סייעו בהזזת המשאית ואז יכולנו לטפל בחילוץ. הפצועים טופלו בזירה ופונו לבתי החולים. המראות לא היו קלים, אבל בתוך זמן קצר כוחות הביטחון השתלטו על האירוע".

אסף חוג'רא, בעל עסק למזון שנמצא ממש ליד הבסיס: "ראיתי את המשאית דוהרת לכיוון הבסיס. שמתי את הידיים על הראש ורצתי למקום, המשאית הספיקה להתנגש באוטובוס בחלקו הימיני בעוצמה, היו מחוזות קשים. ראיתי המון אזרחים מתחת לגלגלי המשאית. הנהג של המשאית שהיה מחוץ בתוך הרכב, לדבריו עדיין היה בהכרה, הזעקתי את המשטרה, כשהשוטרים הגיעו הוא שלף סכין, ניסה לתקוף שוטרים ונוטרל".

זירת הפיגוע בגלילות (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בגלילות (צילום: אבשלום ששוני)

אזרח שהיה במקום סיפר כי "היינו סמוך לכיכר, שהמשאית הגיעה בתאוצה, בכניסה של המחנה, באוטובוס של אגד היא התנגשה בו במכוון, הוא פגע גם באזרחים שהיו בירידה ואלו שהיו בפנים. מיד אחרי ההתנגשות".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיע לזירת האירוע והתייחס לשורת האירועים הביטחוניים שהתרחשו לאחרונה: ״האירוע הזה נחקר כפיגוע וכך צריך להיחקר. אני נותן גיבוי מלא לשוטרים, לאזרחים שנטרלו את אותו אדם שהוא מפגע. אני אומר דבר מאוד מאוד פשוט, בדיוק בשביל זה חילקנו נשקים, בדיוק בשביל זה שיננו את המדיניות, והמדיניות מאוד ברורה – רכב או משאית שמאיצה באזור שבו יש חיילים או אזרחים, שוטרים או אזרחים שרואים את זה, אני מגבה אותם גיבוי מוחלט. טוב שירו".

"אני אומר דבר אחד נוסף", המשיך, "ביום שלישי אנחנו מעלים את חוק גירוש משפחות מחבלים, אני מצפה מראש הממשלה, בנימין נתניהו לתמוך בחוק הזה, עם כל חברי הליכוד כדי להעביר את החוק הזה״.