הוויכוח סביב הצעת ההחלטה אותה מקדמת "עוצמה יהודית" התגלתה היום (חמישי) במלוא עוצמתה עם תגובה של יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד שמתח ביקורת מתוך פגיעה אפשרית בקבוצות המיעוט, וגם כי הוא ממש לא מתחבר להצעות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. 

תחילתו של הסיפור כאשר המפלגה החליטה כי היא תעלה הצעת החלטה לישיבת הממשלה לפיה הציונות תהיה ערך מנחה ומכריע בכל פעולות משרדי הממשלה. הדבר גם מוזכר בהסכם הקואליציוני בין הליכוד ל"עוצמה יהודית". 

לפיד, שמתנגד לכך, כתב על הצעת "עוצמה יהודית" כי "חבורת הגזענים של בן גביר רוצה ביום ראשון להעביר החלטת ממשלה נגד הדרוזים אחינו לנשק, נגד עולים מרוסיה, נגד אזרחי ישראל הערבים, כולל אלה המשרתים בכוחות הביטחון. זה לא לאומי, לא ציוני ואפילו לא יהודי. זו גזענות בוטה, וזו מתנה לתומכי ה-BDS. אני קורא לנתניהו לעצור את הטירוף הזה".

יאיר לפיד (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

בנוסח ההחלטה נכתב: "ערכי הציונות, כפי שהם באים לידי ביטוי בחוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, יהיו ערכים מנחים ומכריעים בעיצוב מדיניות המנהל הציבורי, מדיניות הפנים והחוץ, החקיקה והפעולות של הממשלה וכלל יחידותיה ומוסדותיה, הן בשלב עיצוב המדיניות הציבורית והן בשלב ההטמעה והביצוע של המדיניות הציבורית, וזאת מבלי לגרוע מהעקרונות המעוגנים בחוקי היסוד".

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, חבר הכנסת יצחק וסרלאוף נימק: "מדובר בהחלטה היסטורית שיוזמת מפלגת "עוצמה יהודית" שמשמעותה 'ציונות לפני הכל'. נמשיך להניף את דגל הציונות למען ההתיישבות, הביטחון, התרבות והעלייה היהודית בכל משרדי הממשלה, כדי לבסס ולחזק את זיקת העם היהודי לארץ הזאת. ההחלטה תאפשר לנו לתת עדיפות ללוחמים בפרט וליוצאי צבא בכלל, לחזק את ההתיישבות בנגב ובגליל ולחזק את החינוך לערכי הציונות".

בן גביר הוסיף: "היום צריך לומר במפורש דברים שפעם היו מובנים מאליהם. הציונות היא ליבת הערכים של המדינה היהודית. לכבוד יום העצמאות ה-75 ולכבוד ציון יום הולדתו של הרצל בי' באייר אנחנו מחזירים את ערכי הציונות למקומם הראוי כערכים שינחו את כלל פעולות הממשלה. נבחרנו על ידי הציבור בדיוק לשם מטרה זו – להניף שוב את דגל ישראל בראש התורן, ללא בלבול וללא מורא".

בהמשך התברר כי יתכנו קשיים משפטיים בקידום היוזמה הלאומית. למרות שב"עוצמה יהודית" רוצים להסתמך על חוק הלאום, החשש לפגיעה בזכות לשוויון עלול להתעורר במקרה שתוגש עתירה כנגד היוזמה שאין לה מעמד חוקתי גבוה, אלא יותר הצהרתי כך נדמה. בכל זאת ראו בה טעם לפגם ופנו ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לחוות דעתה. הפונה הוא ארגון "תג מאיר" שטוען שהיוזמה אינה חוקית ומשכך נדרשת התערבותה. 

מי שפועל לקדם במהלך כל השנה את ערכי הציונות הוא יגאל ברנד, מנכ"ל ההנהגה העולמית של תנועת בית"ר, שעבורו התשובה ברורה. "מדובר בהחלטה נכונה מאין כמותה ששמה על נס את פועלם של האבות הציוניים של מדינת ישראל, דוגמת מחולל המחנה הלאומי זאב ז'בוטינסקי. בשנת 2023 בה אנו נאבקים באויבים מבית ומחוץ שרוצים למחוק את ערכי הציונות, טוב שממשלת ישראל מקדמת נושא משמעותי זה. הציונות היא ערך עליון וראוי שתתפוס את המקום הראוי לה".