הדרג המקצועי במשרד החוץ העביר לפני מספר שבועות דו"ח המתריע מפני השכלות הרפורמה המשפטית על מעמדה של ישראל בעולם, כך דיווח היום (חמישי) העיתונאי ברק רביד בוואלה! מפי שלושה מקורות במשרד החוץ.

נתניהו התראיין ל-CNN והבטיח לקדם את הרפורמה: "ישראל יצאה מאיזון"

על פי הדיווח, הדו"ח אושר ע"י הגורמים הבכירים ביותר במשרד החוץ ומייצג את העמדה המקצועית של שירות החוץ הישראלי. הוא מהווה את המקבילה המדינית לדו"ח דומה שחיברה הכלכלית הראשית במשרד האוצר על ההשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית ולדו"ח הסודי שחובר בנושא במערכת הביטחון.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מקור במשרד החוץ ציין כי העבודה על המסמך החלה בחודש מרץ, אחרי שבועות ארוכים שבהם ניסו במשרד החוץ לא לעסוק בצורה ישירה בהשלכות הבינלאומיות. אלא שכאשר המסרים השליליים ממדינות העולם שהועברו בערוצים שקטים החלו לצבור מסה קריטית וכאשר הביקורת הפכה יותר ויותר פומבית, הוחלט לחבר דו"ח בנושא עבור שר החוץ אלי כהן.

מקור במשרד החוץ ציין כי מדובר במסמך סודי שקבוצה קטנה של בכירים במשרד החוץ הייתה מעורבת בכתיבתו. העבודה על המסמך נעשתה בצורה ממודרת ביותר בשל הרגישות הפוליטית של הסוגייה. המסמך הועבר ללשכת שר החוץ אלי כהן במהלך חודש אפריל, אך עד כה לא התקיים עליו דיון מסודר. כהן עצמו טוען כי אינו מכיר את המסמך וכי כלל לא ידע שמסמך כזה נכתב במשרד החוץ.

מקורות במשרד החוץ אמרו שהדו"ח נכתב בשפה זהירה ביותר, אולם עלה ממנו כי מאז הקמת הממשלה החדשה חלה שחיקה במעמדה הבינלאומי של ישראל, בין השאר על רקע הרפורמה המשפטית. המסר המרכזי של הדו"ח היה כי ערכים דמוקרטיים משותפים עם המערב, היותה של ישראל מדינה יציבה באזור בלתי יציב ומדיניות של מחויבות למו"מ עם הפלסטינים והתנגדות לסיפוח חד-צדדי של השטחים אפשרו לישראל במשך כמה עשורים לנהל מדיניות חוץ יעילה ולזכות ללגיטימציה בינלאומית.

הדו"ח הצביע על כך שהמתיחות הפנימית בישראל בחודשים האחרונים מעוררת ספקות בקרב מדינות המפרץ לגבי יציבותה של ישראל ולגבי היכולת להמשיך בתהליך הנורמליזציה איתה. מחברי הדו"ח כללו בו כמה המלצות לממשלה כגון המונחים והניסוחים בהם יש להשתמש בהתבטאויות של בכירים בממשלה בנושא הפלסטיני ובנושא הרפורמה המשפטית. המלצה אחרת נגעה לגישה בה הממשלה צריכה לנקוט כלפי הקהילות היהודיות מחוץ לישראל ובמיוחד בצפון אמריקה. 

ממשרד החוץ נמסר: "שר החוץ אינו מקבל את הערכה המוצגת בדו״ח. הערכה זו אינה מבטאת את העמדה המוסכמת על כלל גורמי המשרד ולא משקפת תמונת מצב אמיתית. הדו״ח משקף דעת כותבו בלבד. מהמגעים הבינ״ל הרבים שמקיימים השר וצמרת משרד החוץ עולה תמונת מצב שונה לחלוטין מהמוצג בדו״ח".