לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התעקש להגיע לאירוע של האיחוד האירופי, והתכונן לנאום בנושא המלחמה נגד הטרור, וזאת על אף שבשגרירות רמזו לישראל כי עדיף למצוא נציג מתאים יותר לאירוע שחוגג את השלום והאחדות באיחוד האירופי, מטעם האיחוד נמסר היום (שני) כי "החלטנו לבטל את קבלת הפנים הדיפלומטית" ביום אירופה, וזאת על מנת לא לתת פלטפורמה ובמה למי "שדעותיו נוגדות את הערכים של האיחוד". לפיכך, נאומו של בן גביר לא יתקיים. נציין כי שגרירי פולין והונגריה באיחוד התנגדו לביטול.

לאחר ההחלטה, בן גביר הגיב ואמר: "חבל שהאיחוד האירופי שמתיימר לייצג את ערכי הדמוקרטיה והרב תרבותיות, נוהג בסתימת פיות לא דיפלומטית. זהו כבוד וזכות עבורי לייצג את ממשלת ישראל, את חיילי צה"ל הגיבורים ועם ישראל בכל פורום, ידידים יודעים להשמיע גם דברי ביקורת וידידי אמת יודעים גם לשמוע כזאת".

בסביבתו של בן גביר מסרו בנוגע להחלטת האיחוד האירופי לצמצם את האירוע ולהשמיט את החלק הרשמי והנאומים: "אנחנו מאמינים בדמוקרטיה ובדמוקרטיה יש מקום למגוון דעות".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, כתב: "ניהול יחסי חוץ של מדינה כמו ישראל הוא אירוע מורכב, שמצריך מומחיות וגישה חכמה. בזמן ממשלת השינוי הבאנו את היחסים עם האיחוד האירופי לפריחה חסרת תקדים שתרמה לכלכלה הישראלית ולחוסן המדיני שלנו. במקום להמשיך את הקו החיובי, הממשלה הנוכחית מכניסה אותנו למריבות מיותרות ויצרה משבר עם האיחוד רק כדי שבן גביר שוב יביך אותנו בפני העולם עם נאום מיותר".

סגן שר החוץ לשעבר, חבר הכנסת עידן רול, אמר בתגובה: "ערכים משותפים הם הבסיס לקשר שלנו עם ארה״ב ועם האיחוד האירופי, ובניגוד למה שהממשלה הכושלת הזו חושבת, היא לא יכולה לכפות על העולם את מפגן הגזענות והשמרנות הקיצונית שלה. כל תקרית כזו היא דלק לתנועות החרם ולשוחרי רעתנו בעולם. זו ממשלה אנטי ציונית".

ח"כ גדעון סער תקף את בן גביר בעקבות התעקשותו: "בתפקידו כשר האחראי על בטחון הפנים הוא נכשל מדי יום כשלון חרוץ. את ההצבעות במליאת הכנסת הוא וסיעתו מחרימים. אבל הוא לא יוותר על קבלת הפנים של האיחוד האירופי. לשם הוא יגיע בראס בן ענו כדי להרים את תרומתו הדיפלומטית הייחודית. קריקטורה של ממשלה".

ח"כ מרב מיכאלי תקפה גם היא: "דל"פ: זו החלטה מצוינת לשלוח את בן גביר לייצג את ממשלת נתניהו בפני האירופאים. בן גביר הוא הפנים של הממשלה הזו. ממשלה קיצונית, משיחית, גזענית והומופובית".