זהו זה. תקציב מדינת ישראל לשנים 2023-2024 עבר. התקציב 'מגרד' את הטריליון שקלים, הגדול ביותר שהכרנו מאז הקמת המדינה. בפוליטיקה הביטוי 'אחרי התקציב' מקביל לסלנג הישראלי 'אחרי החגים'. אחרי הבחירות, ואחרי הקמת הממשלה, העברת התקציב היא הרגל השלישית ליציבות שלטונית שתאפשר לממשלה ואנשיה להתחיל לעבוד. משכך הם פני הדברים שתי הערות ליום שאחרי התקציב. הראשונה לממשלה ולקואליציה והשנייה לאופוזיציה. 

קואליציה-ממשלה: כל מי שמכיר את עבודת הממשלה יודע שממשלה בלי תקציב דומה למשחק כדורגל בלי כדור. כולם על המגרש, לבושים במדי הקבוצות אבל לא קורה כלום כי אין כדור. כך היה מאז הבחירות. קמה ממשלה. מונו שרים ובכל זאת בלי תקציב ממשלה לא יכולה לעבוד ולממש את מדיניותה. משום כך העברת התקציב בשעות הבוקר המוקדמות היא בשורה גדולה למדינה ובשורה ענקית לממשלה ולקואליציה. 

מהיום בבוקר חובת ההוכחה מוטלת כולה על כתפי הממשלה. נגמרו התירוצים. הסתיימו ימי הלימוד. לא בכדי ממשלה מכונה הרשות המבצעת. מהיום אזרחי ישראל מצפים ביצועים ותוצאות. ודווקא בנקודה זו כדאי לפנות לגורמים כאלה ואחרים בקרב חברי הקואליציה שעל פניו נראה כי הם לא מבינים את תפקידם ומעמדם. הרעש הבלתי פוסק שחלק לא מבוטל מחברי כנסת ושרים חוללו בחודשים האחרונים חייב להיפסק.

תרבות האיומים של שרים, חברי כנסת וסיעות היא פסולה ומסוכנת. לרוב מוחלט של אזרחי ישראל, מימין ומשמאל, לא באמת איכפת מי התחיל, מי האשם ומי הצדיק. אזרחי ישראל דורשים ומצפים דבר אחד – עשייה. כעת יש תקציב, ומה שנותר לעשות זה להשתמש בכסף כדי לקדם את המדיניות והאג'נדה של הממשלה. אינני תמים, המחלוקות נותרו בעינם. אי ההסכמות קיימות. אבל האינטרס הציבורי גובר עליהן. אחת הסיבות המרכזיות לאופטימיות בתחום העשייה וקידום הרפורמות דווקא של ממשלה זו היא הידיעה שהרפורמטור הגדול ביותר בפוליטיקה הישראלית עומד היום בראשות הממשלה.

בנימין נתניהו כבר שלושים וחמש שנים בחיים הציבוריים. במהלך תקופה זו הוא ביצע רפורמה כלכלית מקיפה בקצבאות. הוא קידם את הסייבר הישראלי יותר מכל פוליטיקאי אחר. הוא האחראי הראשי להקמת גדר הגבול הפיזית בגבולנו הדרומי שהפסיקה את ההגירה המסוכנת של מהגרים בלתי חוקיים. הוא קידם את המדיניות הישראלית. הוא הביא ארבעה הסכמי שלום. עם רקורד כזה וניסיון של שלושה וחצי עשורים, הציפייה מהממשלה הנוכחית בשמיים.

שלושת המהלכים הראשונים שהממשלה חייבת לטפל בהם הם: הורדת יוקר המחיה. החזרת הביטחון האישי וקידום התעשייה הישראלית. וזו רק ההתחלה. ההגה בידיים של נתניהו וחבריו לממשלה. זאת ההזדמנות שלכם. זאת חובתכם. אזרחי ישראל מצפים ולא יסתפקו בתירוצים. העברת התקציב היא יריית הפתיחה של הממשלה. קדימה.

אופוזיציה: בדמוקרטיה בריאה תפקידה של אופוזיציה להציג אלטרנטיבה שלטונית. מטרתה המרכזית והראשונה במעלה היא הפלת הממשלה והחלפתה. זאת תפקידה וחובתה של אופוזיציה. זאת מהות הדמוקרטיה. הבעיה של האופוזיציה הנוכחית מתגלמת בדמותו של יו"ר האופוזיציה , יאיר לפיד.

כדאי להזכיר נשכחות – זמן קצר לאחר פרסום תוצאות הבחירות, הרבה לפני הקמת הממשלה, בעוד לפיד יושב בלשכת ראש הממשלה ונושא את התואר 'ראש ממשלת ישראל', האיש הוציא מכתב על נייר רשמי עם לוגו רשמי של משרד ראש הממשלה שבו הוא פונה לראשי הרשויות המקומיות ומבקש מהם לא לשתף פעולה עם ממשלת ישראל. מעולם, בכל שבעים וחמש שנות קיומה של המדינה, לא נעשה כדבר הזה על ידי ראש ממשלה מכהן.

לפיד כמובן לא הסתפק בכך, באחד הימים שלאחר מכן הוא יצא לגשר הקרוב לביתו והפגין, שוב כראש ממשלה בפועל, נגד ממשלה שלא קמה וראש ממשלה שטרם הושבע לתפקידו. מעשיו, נאומיו ופועלו שידרו חוסר לגיטימיות לתוצאות הבחירות. היינו מצפים שבחודשים שעברו מאז לפיד ואנשיו הפנימו את תוצאות הבחירות וקיבלו את כללי המשחק על עצמם, אך לא. לפיד, ולצערי הרב גם לא אצל לא מעטים משותפיו הפוליטיקאים, שממשיכים לשחק משחק כפול. מצד אחד מבינים שיש ממשלה בירושלים, אך מאידך, משרדים כלפי תומכיהם וכלפי הציבור הישראלי כולו, שהממשלה לא לגיטימית.

לא שהממשלה היא ממשלה רעה. לא שחייבים להחליף את הממשלה, אלא ממשלה לא לגיטימית. האופוזיציה הפכה מאופוזיציה לממשלה לאופוזיציה למדינה. עם פרסום הרפורמה המשפטית והתחלת ההפגנות נגדה, ההקצנה של לפיד, ושל עוד ועוד פוליטיקאים בשמאל הלכה והודגשה. קריאות למרי או מרד מיסים, הבנה כלפי איומים לסירוב להתייצב לשירות מילואים, התעלמות מקריאות להוצאת כספים מהמדינה, חוסר תגובה לחסימות כבישים מרכזיים כל שני וחמישי ומעל הכל תדלוק מסוכן של המפגינים בגישה שממשלת נתניהו היא ממשלה לא לגיטימית.

וכידוע, אם זה נראה כמו ברווז, נשמע כמו ברווז והולך כמו ברווז אז מבחינתם הממשלה לא לגיטימית. העברת התקציב היא הזדמנות גם לאופוזיציה, ובראשה ליו"ר האופוזיציה, להפנים, להבין ולהכיר בעובדה הפשוטה שניצחון בבחירות, וכללי המשחק הדמוקרטיים מחייבים גם אותם לקבל את תוצאות הבחירות. היום, אחרי העברת התקציב גם לאופוזיציה יש הזדמנות שנייה לתרום את חלקה ליציבות השלטונית ולחיזוק הדמוקרטיה. מחכים לראות כיצד יאיר לפיד וחבריו ינהגו.             

הכותב הינו גלעד כץ, הקונסול הכללי של ישראל בדרום-מערב ארה"ב ויועץ ראש הממשלה בנימין נתניהו לשעבר