הצעת החוק של חבר הכנסת אריאל קלנר (הליכוד) הקבועת כי עמותה שתקבל תרומה מממשלה זרה לא תקבל הכרה כמוסד ציבורי או מלכ"ר, ממשיכה לעורר סערה. על פי דיווח של ברק רביד הערב (שבת) בוואלה! גורם מדיני אמר כי הצעת החוק לא תעלה מחר בוועדת השרים לחקיקה, וכי הנושא ייבחן לעומק מחדש.

במקביל, הצעת החוק מאיימת שוב ליצור משבר קואליציוני. זאת, לאחר שרה"מ, בנימין נתניהו, התחייב בפני סיעת 'עוצמה יהודית' להעביר את החוק כחצי שנה לאחר השבעת הממשלה. על פי הדיווח בערוץ 12, ייתכן כי החוק יירד מסדר היום, בעקבות הלחץ העצום מצד מדינות מערביות, בהן ארצות הברית, גרמניה וצרפת. האמריקאים כבר העבירו מסר כי יש לתת לעמותות אזרחיות לפעול ללא הגבלה כלל. במקביל, ממשרד ראש הממשלה ציינו כי מדובר רק בהצעה ראשונית, וגם אם היא תעבור, החוק יעבור בעתיד שינויים רבים, שירוקן את החשש של האירופים. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי ראש הממשלה ירכך את ההצעה, או ימסמס אותה, בעקבות הרצון הרב לבקר בבית הלבן.

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

מוקדם יותר היום, דיווח ברק רביד בוואלה! כי שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, העבירה במהלך סוף השבוע מסר ישיר לשר החוץ, אלי כהן, ובו הביעה דאגה מהצעת החוק להגביל תרומות לארגוני חברה אזרחית, שצפויה לעלות לדיון מחר בוועדת השרים לחקיקה. בכיר אמריקאי מסר כי "אנחנו אמרנו לישראל שהמשך קידום הצעת החוק עלול להתפוצץ להם בפנים מבחינה בינלאומית".

כאמור, הצעת החוק, שיזם ח"כ קלנר, קובעת כי עמותה שתקבל תרומה מממשלה זרה לא תקבל הכרה כמוסד ציבורי, או כמוסד ללא כוונות רווח. כמו כן, עמותה כזו, לפי הצעת החוק, תהיה חייבת במס של 65% על הכנסתה, ותורמים לה לא יהיו זכאים לזיכוי מס. ח"כ קלנר העלה את הצעת החוק במיוחד כדי לנסות ולפגוע בעמותות שמזוהות עם השמאל ועם המאבק בכיבוש או כאלה שמתנגדות להפיכה המשפטית. הצעות חוק דומות עלו בעבר אך נבלמו פעם אחר פעם בשל לחץ בינלאומי.

המסר שהועבר לשר החוץ כהן הוא חלק ממאמץ בינלאומי של ארצות הברית, האיחוד האירופי, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות שלוחצות על ממשלת ישראל בשיחות שקטות ובפומבי להוריד את הצעת החוק מסדר היום. בימים האחרונים הפך הלחץ הבינלאומי לפומבי יותר. ביום רביעי אמר דובר משרד החוץ האמריקני בתדרוך היומי לכתבים כי "ארצות הבריתסבורה שארגוני חברה אזרחית קריטיים לדמוקרטיה ויש לאפשר להם לפעול ולגייס כספים ברחבי העולם ללא הפרעה". במהלך סוף השבוע פרסמו שגרירי שבדיה, נורבגיה, גרמניה, אירלנד, הולנד ובלגיה ציוצים בטוויטר נגד הצעת החוק. בציוצים בעלי נוסח כמעט זהה הדגישו השגרירים כי הם מודאגים מהצעת החוק כיוון שארגוני חברה אזרחית חשובים מאוד לדמוקרטיה.