משפט נתניהו: עדותו של יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, הסתיימה היום (שלישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים, ובסיומה אמר לפיד לשופטים: "אני לא מקנא בכם". 

אראל סג"ל עולה להתקפה: "התחילה ההצגה הגדולה של יאיר לפיד"

מיד אחרי לפיד יעיד אחד ממנהלי החשבונות של ארנון מילצ'ן, ומחר ככל הנראה יבוטל הדיון לבקשת ההגנה. גם בשבוע הבא לא יתקיים דיון ביום שני, וזאת לבקשת ההגנה, כאשר ביום שלישי צפויים להתחדש הדיונים. ביום רביעי תעלה לדוכן עדה מהמחלקה המשפטית של משרד התקשורת, וב-25.6 אמורה להתחיל עדותו של מילצ'ן מחו"ל, שלה מצפים רבים.

על מנת להבין עד כמה משמעותית עדותו של לפיד פנינו לעו"ד אורי קינן, מומחה למשפט, שהסביר מה ניסתה להשיג ההגנה בחקירה הנגדית, והאם הפרקליטות יכולה להיות מרוצה מהדברים שאמר יו"ר האופוזיציה על דוכן העדים.

ארנון מילצ'ן (צילום: AFP)
ארנון מילצ'ן (צילום: AFP)

"עדותו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד במשפט נתניהו סבבה סביב תיק המתנות של ארנון מילצ'ן", הסביר קינן בפתח דבריו. "התביעה ניסתה לקשור את פניותיו של נתניהו ללפיד בעניין הארכת הפטור ממס לתושבים חוזרים ב-10 שנים – מה שכונה 'חוק מילצ'ן'. התביעה קשרה את לפיד לעדותו במשטרה בעניין זה, כאשר סיפר כי נתניהו פנה אליו פעמיים בעניין, זאת בשתי פגישות אגביות. ההגנה מצידה ניסתה לקעקע את אמינותו של לפיד ואף גלשה בחקירה הנגדית לשאלת שירותו הצבאי".

"בבחינת ההתנהלות", מדגיש קינן, "איני חושב שהשאלות לגבי עברו הצבאי של לפיד יכולות לשנות משהו לעניין קביעת מהימנות כזו או אחרת לגביו בהליך המשפטי. נדמה כי השופטים יתייחסו יותר לאגביות השאלות אותן הפנה נתניהו ללפיד בשתי הזדמנויות, ולעובדה שלפיד לא באמת ייחס חשיבות לפניות אלו".

יאיר לפיד בבית המשפט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יאיר לפיד בבית המשפט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

לדברי קינן, "לפיד עצמו העיד כי הכיר את מילצ'ן היטב ואף אמר: 'הוא איש מקסים, חיבבתי אותו', כאשר נשאל על יחסיו עם מילצ'ן. כאשר יידרש בית המשפט להכרעה בעניין תיק המתנות, יעמוד הצורך בביצוע הקשר בין הבקשות שהפנה נתניהו לבין המתנות שהועברו על ידי מילצ'ן או מי מטעמו, והדגש הוא על 'מעבר לספק סביר' שהיא אמת המידה הנדרשת בהליכים פליליים".

האם הפרקליטות יכולה להיות שבעת רצון מהעדות?
"עד כה נדמה כי הפרקליטות הצליחה להראות את החלק של העברת מתנות בסדר גודל כזה או אחר, אשר גם עליו חולקת ההגנה, ואולם נדמה כי החלק היותר מורכב בנסיבות התיק הוא עריכת ההקשר של תקבול המתנות לפניות נתניהו ללפיד בנושא הארכת הפטור".

ומה צפוי לנו בהמשך?
"עדותו של מילצ'ן תתמקד, ככל הנראה, הן בנושא העברת המתנות והן בנושא העזרה להארכת הפטור ממס והתאמתו לכאורה למידותיו של מילצ'ן. ההגנה מצידה תמשיך במלאכתה למציאת סתירות כאלה ואחרות בין העדות שנמסרה במשטרה לבין המסד העובדתי שהוברר עד כה לבין העדות בבית המשפט".