ראש הממשלה הכריז כי הקואליציה תמשיך בחקיקת הרפורמה במערכת המשפט, לאחר שלא הגיעו להסכמות בשיחות ההידברות בבית הנשיא. על כך, חבר הכנסת לשעבר, יאיר גולן, שוחח הבוקר (חמישי) עם ינון מגל ורויטל סויד ב-103FM. כמו כן, התייחס גם להתבטאות שלו השבוע שעוררה סערה, לאחר שאמר כי "יש לנקוט במרי אזרחי".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בפתח השיחה, אמר גולן: "יש פה ממשלה אנטי דמוקרטית, מסוכנת לעתיד ישראל, ליכולת שלנו לחיות אחד עם השני וצריך להיאבק בה בכל הכוח. מי שמנהל מאבק אזרחי בלתי אלים, צריך לדעת לנקוט בכל האמצעים כדי לאלץ את הממשלה הזאת לסור מדרכה הרעה". 

גולן נשאל על ידי ינון מגל, "אתה קורא לעבור על החוק?", והשיב כי "אי אפשר לעשות את זה רק כילדים טובים. אני מזכיר לכולנו שמה שמנע את פיטורי גלנט, זה לא כי פעלנו בהפגנות מאושרות כחוק, אלא כי ירדנו לאיילון וחסמנו אותו. לעיתים צריך לעשות את זה. כל עוד שומרים על מאבק בלתי אלים, זה לגמרי לגיטימי, זה במסגרת כלל הכללים. מיטב המשפטנים בעולם יאמרו שזה דבר לגיטימי ונכון, כי אנחנו נאבקים להציל את הדמוקרטיה מידי ממשלה לא דמוקרטית, ואנחנו שומרים על זכותנו כאזרחים לחיות בממשל דמוקרטי. זה בסדר גמור". 

לאחר מכן, נשאל האם כשדיבר על 'מרי אזרחי', התכוון להפגנות. חבר הכנסת לשעבר אמר כי "אני רוצה להסביר מה זה מרי אזרחי. יש שלוש שיטות למרי אזרחי - הפגנות, שביתות ואי ציות אזרחי, ואנחנו צריכים לעשות שימוש בכל שלושת הכלים האלה. הכלי של השביתות, לצערי, בגלל אי התייצבות ההסתדרות למערכה הזאת, כנראה הוא לא מאוד מאוד אפקטיבי, ולכן מה שנותר לנו בעיקר זה הפגנות ואי ציות אזרחי. על אי ציות אזרחי, שזה דבר שגם לפי החוק הבינלאומי, הוא מקובל ביותר..."

עיתון מעריב במבצע חדש למצטרפים חדשים: לחצו כאן>>>

בהמשך, נשאל שוב על ידי מגל - "כשאתה מתכוון לעבור על החוק, למה אתה מתכוון?". גולן השיב ש"אני לא צריך לתת יותר מדי דוגמאות. נתתי את הדוגמה של אותו יום ראשון מפורסם של פיטורי גלנט. אני מדבר על חסימות כבישים ועל כל מה שאותם אנשים שמובילים את המחאה יודעים לעשות ועושים ונעשה גם יותר, אם צריך, כדי למנוע מהממשלה הזאת לממש את זממה". 

כמו כן, נרשם עימות בין יאיר גולן וינון מגל סביב השיח על עילת הסבירות. מגל שאל האם "צמצום עילת הסבירות צריכה להוביל להפרה על החוק?". גולן השיב כי "הממשלה הזאת כבר הוכיחה, בהתאם לתוכנית המקורית של יריב לוין ובנימין נתניהו, שהיא רוצה לחסל את הדמוקרטיה הישראלית". 

מגל השיב: "מה זה לחסל את הדמוקרטיה? אתה באמת מאמין לדברים האלה? מה זו ההסתה הזאת? על מה אתם מדברים? אתם בטוחים שהמדינה זה אתם ושהיא נמצאת אצלכם בכף היד. אדוני, אתה לא המדינה. עם כל הכבוד לשירות שעשית בצבא, וכל הצירוף הזה, תוריד קצת את האף. אתה לא המדינה ובקרוב אתם תלמדו את הגבולות שלכם, שעם ישראל לא איתכם, ואתם חבורה של חוצפנים שעלה להם לראש ויקצצו לכם את הכנפיים. זה מה שיקרה, תודה". 

גולן: "חובתי להילחם על הדמוקרטיה הישראלית, כנגד קואליציה של מושחתים, לאומניים קיצוניים ומשיחיים - כן מותר לי לעשות את זה. לא רק מותר לי, חובתי לעשות את זה". 

מגל: "מותר לך במסגרת החוק. אתה לא מעל החוק. זה שאתה חושב שאתה מעל החוק, זה רק מראה כמה אתה חוצפן ופריבילג וכמה אתה מרשה לעצמך. אדוני, יהודי הוא משיחי. זה שאתה הוצאת את עצמך מהכלל, אז אתה יכול גם לעזוב". 

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)

גולן: "אני לא פריבילג. כל דבר שקניתי בחיי ורכשתי בחיי, כל שקל שהרווחתי בחיי, היה כדין וכחוק, בניגוד להרבה מאוד אנשים בתוך הקואליציה הנואלת והמושחתת שמובילה היום את מדינת ישראל. אין לי עבירות של ישיבה בכלא על העלמות מס, אני לא נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, לא ניסיתי לחבל בכוחות הביטחון ולשפוך דלק על הכביש עם מסמרים. אין לי דברים כאלה בעברי. של נעליך מעל רגליך ינון מגל. אתה פריבילג". 

מגל: "אם אתה לא דתי ולא משיחי ולא קיצוני מהקיצוניים, בשם מה נלחמת ביהודה ושומרון? בשם מה נלחמת על 'נוהל שכן'? הרי הם טוענים שאתה קלגס. אם אין לך את הזכות האלוקית על הארץ הזאת, בשם מה נלחמת? אז הם צודקים. על מה אתה מדבר שאתה כל היום מטנף על הדתיים? בשם מה? בשם מי אתה? אז תלך, האדמה הזאת לא שלך. אם אין לך הבטחה אלוקית, אם אין לך שליחות שבאת לארץ ישראל בגלל שהארץ הזאת הובטחה לעם ישראל, בשם מה אתה מדבר? מה אתה רוצה?"

סויד השיבה לדברי מגל, ואמרה: "בשם מה אתה מעז לטנף על אחרים שלא חושבים כמוך?"

מגל: "תשמעי איך הוא מדבר. הוא מסית והוא מדיח והוא קורא לעבור על החוק. הוא אמר שאנחנו מזכירים לו את הנאצים. הוא אמר שאלה ביהודה ושומרון הם תתי אדם. השפה שלו מסיתה באופן קבוע". 

גולן: "בושה, אתה עלוב נפש. הציונות הוקמה על ידי אנשים חילונים לגמרי שהכירו בכך, שמצד אחד, יש לנו זכות אבות על ארץ ישראל, מן הצד השני, צריך להתנהל פה בתבונה, ללא גישה משיחית, בהתחשבות בכך שיש פה עוד עם נוסף. ככה ניהלנו את המפעל הציוני בהצלחה מרובה. אתה ודומיך עומדים להרוס את המפעל הציוני. אתם אלה שנותנים הכשר מלא לשחיתות, לאלימות קיצונית ובלתי נשלטת, למעבר שיטתי על החוק".

"אני מזכיר לך שמירב האלימות הפוליטית מאז 1967, קרי 99.9 אחוז, נעשה על ידי גורמי ימין, בעיקר גורמי ימין משיחי שאתה כל כך גאה בהם ורוצה להשתייך אליהם. אני אומר פה בצורה חד משמעית וברורה, אנחנו ניאבק על הדמוקרטיה הישראלית. לא ניתן לממשלה המושחתת הזאת לנהל תהליך שבמסגרתו תבוטל הרשות השופטת, תיוותר פה רק רשות מבצעת במדינת ישראל, קרי, נהפוך לדיקטטורה. זה לא יקרה", הוסיף.

נתניהו בישיבת הממשלה היום (צילום: פול עמית שאבי)
נתניהו בישיבת הממשלה היום (צילום: פול עמית שאבי)

מגל: "הציונות הייתה משיחית. האנשים היו עם להט דתי לחזור לציון. זה נכון שהם לא היו דתיים במובן האורתודוקסי, אבל הם גדלו בבתים דתיים והיה להם איזה קשר וזהות לארץ ישראל ולהתיישבות בארץ ישראל, מה שאתם במשך השנים איבדתם. הפכתם לחבורת כסילים ובורים חסרי ידע, שלא יודעים שום דבר ביהדות. התנתקתם מהשורש שלכם, ובגלל זה אתם מתנתקים גם מהמהות של הישיבה שלנו בארץ ישראל, ופרי הבאושים שלהם זה אתה שמזהה תהליכים שאנחנו דומים לנאצים וחושב שאנחנו פרוגרומיסטים". 

גולן: "מעולם לא השוויתי את מדינת ישראל לנאצים. כל מה שעשית עכשיו זה עיוות היסטורי אחד גדול. כרגע יש לנו ראש ממשלה מושחת, חבורה של שרים מושחתים. אלה מובילים את מדינת ישראל, חלקם אוחזים בעמדות קיצוניות, משיחיות, שתמיד הביאו אסון כבד על העם היהודי. אלה רוצים היום להוביל את מדינת ישראל. אנחנו לא ניתן להם. מי שינסה לפגוע בדמוקרטיה הישראלית, לא ניתן לו". 

מגל: "אתה לא דמוקרט. אתה הפסדת בבחירות ועכשיו בכוח אתה רוצה להפיל את הממשלה". 

סויד: "לא ינון, הוא לא רוצה להפיל את הממשלה. מה שהוא רוצה לעשות, זה שהוא רוצה לחיות פה במדינת ישראל בחברה דמוקרטית ומאוזנת". 

גולן: "אני לא מקבל ממך ציונים ולא אקבל ממך ציונים. זכויותיי פה לא פחותות משלך וכנראה עולות על שלך".