על רקע חידוש החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית, גורמים בכירים בליכוד מבהירים בשיחות סגורות כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעורב במלוא כוחו בהובלת החקיקה ומבקש לנקוט קו מתון, זהיר ושקול. לדברי הגורמים, המסר שהועבר לחברי סיעת הליכוד ולפעילי המפלגה בשטח הוא שיש להסיק מסקנות מהכישלון שחוותה הקואליציה בחודש מרץ, כאשר נאלצה לעצור את החקיקה בעקבות גל המחאה ומה שמכונה "אירוע גלנט".

לאחר שהוזמן לוושינגטון: זה התאריך בו ינאם הנשיא הרצוג בקונגרס האמריקאי
"באיזו מדינה חוסמים שדה תעופה?" נתניהו בעימות חזיתי מול היועמ"שית ופרקליט המדינה

ראש הממשלה עצמו נמצא בחזית המאמץ לשדר מסר מרגיע באשר לכוונות הנוכחיות של הקואליציה לקדם את סעיפי הרפורמה. אחד הצעדים הבולטים היה הראיון שהעניק אתמול ל"וול סטריט ג'ורנל", שבו הצהיר כי הוציא את פסקת ההתגברות מהרפורמה. על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים אמר כי ההרכב "לא ימשיך להיות כפי שהוא היום". עם זאת, הוא הדגיש כי "ההליך גם לא יהיה כפי שהיה בהצעה המקורית של הרפורמה המשפטית".

בנימין נתניהו תוקף את יאיר לפיד ובני גנץ (צילום: לשכת רה"מ)

בינתיים חברי מרכז הליכוד מפורום דרור, הדורש לקדם את הרפורמה המשפטית ללא פשרות, פנו השבוע לבית הדין של התנועה בדרישה לקבוע מועד לכינוס מרכז הליכוד. לפני כחודש אספו ראשי הפורום חתימות של כ־850 חברי מרכז, שקראו לאשר בכינוס המרכז החלטה הקוראת בשם תנועת הליכוד לראש הממשלה, לשרים ולח"כים "לקיים את רצון הבוחר ואת רצון חברי הליכוד ולקדם את הרפורמה המשפטית במלואה וללא ויתורים".

להחלטות כאלה של מרכז הליכוד אין כוח חוקי המחייב את ראש הממשלה לקיים אותן, אך יש להן בהחלט משקל הצהרתי ופוליטי.
ל"מעריב" נודע כי נתניהו הנחה את אחד ממקורביו הבכירים לשכנע את ראשי דרור לדחות את מועד כינוס המרכז.

לדברי גורמים המעורים, המקורב הסביר לחברי הפורום כי "ראש הממשלה נכנס לעניין הרפורמה במלוא הכוח, הוא מוביל את המהלכים. הצעדים צריכים להיעשות במתינות ובשיקול דעת, ובוודאי בלי לעורר רעש תקשורתי. כינוס המרכז ואישור ההחלטה בנוסח שאתם דורשים - כל זה עלול לפגוע בהליכי קידום הרפורמה".

לפי גורמים בליכוד, נתניהו מתכוון להביא לאישור סיעתו את המתווה החדש להרכב הוועדה לבחירת שופטים. מדובר ב"מתווה התיקו" שמקדם השר דודי אמסלם, הקובע מספר שוויוני של נציגים מטעם הקואליציה ומטעם האופוזיציה (5־5) בוועדה. לדברי בכירים בליכוד, ההערכה היא כי מתווה זה, שלא מעניק רוב לקואליציה, לא צפוי לעורר גל נוסף של המחאה. עם זאת, באופוזיציה אומרים כי "כל עוד הקואליציה ממשיכה בצעדיה החד־צדדיים, המחאה לא תוותר לה".

במקביל, ארגוני המחאה נערכים לשבוע ה־26 של ההפגנות בצומת קפלן בתל אביב ובכ־150 מוקדים נוספים ברחבי הארץ. מובילי "כוח קפלן" קראו לציבור להגיע למחאה גם ביום שני בטרמינל 3 בנתב"ג. המחאות נמשכו גם אתמול. פעילות תנועת בונות אלטרנטיבה ערכו מיצג מחאה מול בית השרה מאי גולן בתל אביב, שבמהלכה נעצרו מובילת הארגון מורן זר קצנשטיין ויעל שפיצר - ובהמשך שוחררו. מחאה דומה נערכה סמוך לביתו של ח"כ בועז ביסמוט בתל אביב. לאחר מכן המוחים חסמו את נתיבי איילון, עד שפונו לאחר רבע שעה.

במקביל נרשמה מחאה אתמול גם בטקס סיום קורס טיס בבסיס חצרים. משפחות בודדות הפנו גב לראש הממשלה בזמן שעלה לנאום, וחלקן צעקו לעברו "בושה". נתניהו אמר בטקס: "אויבינו אינם מבחינים בין מחנה אחד לאחר".

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בטקס: "זכות המחאה במגבלות הדין היא זכות בסיסית בלתי מעורערת בכל מדינה דמוקרטית, וכמובן בישראל. היא עומדת לכל אזרח, ובוודאי למשרתי המילואים. אבל איומים בסרבנות ובאי־התנדבות - אין להם מקום, כי הם שומטים את הקרקע תחת כולנו".

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי הוסיף: "אני יודע שתמיד תתייצבו כשתיקראו להגן על המדינה – על העיקרון הזה מושתת צה"ל".
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר אמר: "לאחרונה נשמעים קולות המנסים לפגוע ולפלג את התזמורת שלנו, ואנו - נחזק, נטפח ונשמור עליה כשירה ומלוכדת".