קבוצת ביג מרכזי קניות הודיעה הבוקר (ראשון) כי במידה והחוק לביטול עילת הסבירות, במתכונתו הנוכחית, יאושר בקריאה ראשונה ביום שני הקרוב בכנסת, כל המתחמים של הרשת יושבתו ביום שלישי. התגובות והביקורות להודעה הדרמטית של קבוצת המתחמים לא איחרו, ביניהן תקפו מספר חברי כנסת את הרשת.

לקראת ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות: מרכזי ביג בצעד דרמטי
 
"זה חרם של הבעלים של "ביג", הסבירה השרה מאי גולן. "בעלי העסקים לא רוצים לשבות ולהשתתף בחרם, הבעלים מכריח אותם והוא זה שמתפעל דיקטטורה אמיתית על אנשים שרוצים לחזק את הדמוקרטיה. בושה וחרפה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
מאי גולן על איום השבתת מרכזי ביג בעקבות אישור ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה. צילום: אנה ברסקי

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא לחרם על הרשת, ולאחר מכן קרא מטה הצרכנות הליברלי ל-55 אלף חבריו ללכת ולרכוש במרכזי ביג השונים.
מטה הצרכנות הליברלי, שהקים יאיא פינק. "המטה הליברלי יעמוד כחומת הגנה לכל עסק שהבנגבירים ירדפו", מסרו מהמטה.

בין פעילי בהימין, הופצו כרזות על חרם על מרכזי ביג בעקבות הודעתם. באחת מן הכרזות נכתב: "BIG טעות. מהיום מפסיקים לקנות בביג סיימנו להיות נחמדים. מי שלא מכבד אותנו - לא נכבד אותו. הדמוקרטיה - לא תכנית כבקשתך".

 ח״כ אלמוג כהן, מעוצמה יהודית, טען: "הודעת החברה הינה מעשה דיקטטורי העומד בניגוד לכל הסכם מסחרי ללא שום סמכות חוקית ומבטא היטב את הדיקטטורה הקיימת של אלו שמלינים מפניה. אני קורא לכל בעל עסק ברשת BIG להצטרף לתביעה ייצוגית כנגד החברה ולפתוח את העסקים כרגיל. בנוסף, אני קורא לבעלי המניות בחברה לשקול השקעותיהם בדיקטטורה, הבוקר יצא המרצע מן השק הפטרוני. לא תאיימו עלינו, לא תגנבו לנו את המדינה".

מנגד, בהמשך להודעת מרכזי הקניות, עשרות חברות הייטק וסטארטאפים הודיעו כי יעבירו את תקציב רכישת המוצרים שלהם לחנויות הפועלות במתחמי חברת ביג. במחאת הייטק מסרו כי "כידוע להייטק יש כוח קניה ענק בין לחברות ובין לעובדים ומשפחותיהם, והפנייתו לחיזוק ביג היא מטרה חשובה מאין כמותה. אנחנו קוראים לעוד עסקים לגלות אומץ כמו ביג ולציבור להעניק גב לחברות שמתייצבות מול האיום על הדמוקרטיה. בנוסף, לא נקנה בחברות שיתבעו את ביג בשל האומץ שהפגינה".

בין החברות וקרנות ההון סיכון שהודיעו שיצטרפו ליוזמה: וויז, וויקס, קומרה קפיטל, טייטו קאר, צ'ק, סרנוס איי.אי, inx, נטורל אינטלגנס, ביזאבו, NFX של גיגי לוי וייס, סקאי, דיסראפטיב ועוד.

בתוך כך, גם אוניברסיטת רייכמן הודיעה היום כי תותר היעדרות סטודנטים מלימודים ובחינות ביום שלישי הקרוב. "אוניברסיטת רייכמן חוזרת ומביעה התנגדותה להפיכה המשטרית, וזאת גם אם החקיקה ביישומה נעשית בשלבים. במידה והליך החקיקה יימשך תכבד האוניברסיטה את חופש המחאה וההפגנה של חברי הסגל האקדמי והמנהלי, והיעדרות ביום שלישי הקרוב לא תחשב כיום חופשה. ברוח זו תותר היעדרות סטודנטים ביום שלישי הקרוב מלימודים ובחינות. כל מי שייעדר מבחינה הקבועה ליום שלישי יהיה זכאי למועד ג' ללא צורך בהסבר", נכתב בהודעה מטעם המוסד האקדמי.