תא"ל (מיל') אמיר אביבי שוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ בתוכניתו ברדיו צפון 104.5FM על חשיבות יצירת ההרתעה מחדש בגבול הצפוני אל מול חיזבאללה

"בושה, אין אכיפה": בן גביר ולוין בביקורת חריפה על היועמ"שית

כאשר נשאל עד כמה אנחנו קרובים להתפתחות ביטחונית רב זירתית לאור התרחשות האירועים הביטחוניים האחרונים כדוגמת המבצע בג'נין, הלוחם שנהרג והפיגוע בתל אביב השיב: "האסטרטגיה הכוללת מולנו כרגע זה כל הזמן לשפוך את דמנו. לראות שכל הזמן קורים דברים. רקטות מעזה, פיגועים ביהודה ושומרון וחיזבאללה שההרתעה מולו נשחקה מאד. באופן רחב יותר יש פה אסטרטגיה איראנית שכל הזמן רוצה לראות פיגועים מולנו בזירות שונות ומשמרת את חמאס ואת חיזבאללה למצב של מלחמה כוללת, בראייה שלהם אם נתקוף את תוכנית הגרעין שלהם. ברגע מסוים הם הפעילו את כל המערכת הזאת מולנו. זה לא מקרי שחמאס נשאר מחוץ למעגל במובן שהם לא רוצים מבצע רחב שם ולא לשחוק את כל היכולות שלהם. בשומר חומות חמאס חטף מכה קשה כי ניטלה ממנו היכולת של המנהרות ההתקפיות וההגנתיות העלו את היכולת של צה"ל לאתר את כל המערך שלו בתוך עזה ולמוטט אותו. במציאות הזאת חמאס מבין מה המשמעות של מבצע רחב הם לא רוצים להיכנס לזה ובעיקר הכוונה האיראנית לא להיכנס לזה כי זה לא ישרת את הרעיון האיראני הכולל".

בנושא הניסיון של אבו מאזן, נשיא הרשות הפלסטינית, להחזיר את השליטה בג'נין טען: "יהיה מאד קשה לרשות להחזיר את השליטה. הבעיה הגדולה של הרשות שחברה הפלשתינית בכללותה איבדה אמון בגוף הזה. היא רואה ברשות גוף מושחת שדואג רק לקומץ אנשים ולחשבונות הבנקים שלהם. התמיכה החברה הפלשתינית בג'יהאד ובחמאס הרבה יותר גדולה מהרשות הפלשתינית. החמאס זוכה באופן גורף ברשתות החברתיות. רואים שם שנאה עמוקה לרשות. יהיה להם מאד קשה לקבל את התמיכה הציבורית שהם צריכים לאותה שליטה שהם שואפים אליה".

כאשר נשאל האם ניסיונו נידון לכישלון או שהוא יקבל תמיכה מסוימת, ענה: "אפשר לומר שהוא קיבל איזשהי עזרה מצה"ל. המבצע עצר המון מחבלים, פגע בתשתיות באופן משמעותי וזה מייצר תנאים יותר טובים לרשות אבל הרבה מאד חברים של ג'יהאד וחמאס פשוט נמנעו להילחם בצה"ל. חלקם נסוגו וברחו למקומות אחרים. לכן יש שם עדיין כוח לחימה משמעותי שיאתגר את הרשות מאוד. ולא כל כך מהר יאפשר להם להשתלט על מרחב העיר".

בהתייחס לאפשרות למנוע את הפיגוע בו נהרג לוחם צה"ל שילה אמיר ז"ל ציין: "יש פה כל הזמן אתגר מיקרו טקטי, איך חיילים עומדים בנקודה מסוימת, מחסות, חיפוי, איך ניגשים לבדיקה. זה אתגר יומיומי שהחיילים עומדים בפניו. לצערי בהחלט יש מצבים שבהם מחבלים מצליחים להפתיע. יש כאן ירידה לפרטי פרטים, תרגול של החיילים ומפקדים צריכים לתקתק את כל יום. סיפור לא פשוט בכלל". 

"זה יכול לקרות לפעמים" אמר הבכיר לשעבר, כאשר נשאל באם מדובר על חוסר ערנות של מישהו. "כשצה"ל נמצא ביוזמה ובתנאים התקפיים, כל כך הרבה כוחות נכנסים בלחימה בתוך מרחב צפוף בג'נין ומצליחים ולצערנו חייל אחד הרוג, אבל אין צבא בעולם שיודע לעשות את זה. מצד שני כשנמצאים במשימות הגנה שעות על גבי שעות, בהחלט צריך לשמור על ערנות, זה אתגר מאד מאד גדול".

לבסוף, כאשר התבקש לענות לאן הולך המצב בגבול הצפון מול חיזבאללה הגיב: "בתמונה הכוללת חיזבאללה לא מעוניין במלחמה כוללת כי זה נוגד את האינטרס האיראני ולכן כשחיזבאללה מנסה לשחוק את המציאות בגבול ולייצר כל מיני פעילויות והתגרויות, יש מקום להיות חדים ונוקשים ולהגיב באופן עוצמתי יותר כדי לחזק את ההרתעה בגבול גם אם זה יהיה במחיר של יום לחימה, בסוף בטווח הארוך זה ישתלם. אסור להמשיך ולשחוק את ההרתעה בגבול הזה. חיזבאללה רוצה לחזק את המעמד הפנימי שלו בלבנון, להסיט את תשומת הלב מהמצב המאוד קשה של המדינה הזאת ומהאחריות שלו. לכן הוא מפנה את זה כל הזמן אלינו. אנחנו צריכים להראות שאנחנו לא משחקים את המשחק הזה ומחזקים את ההרתעה בגבול".