גורם מדיני בכיר הגיב היום (רביעי) למאמר של הפרשן הבכיר תומאס פרידמן בניו יורק טיימס על עומק המשבר ביחסים עם ארה"ב וטען כי "איננו מכירים החלטה על ״הערכה מחדש״ של הממשל האמריקאי, אבל בכל מקרה לא מדובר בתופעה חדשה".

פרשן בכיר בארה"ב: "החלה הערכה מחודשת של היחסים עם ישראל"

לדבריו, "ממשל פורד הכריז על ״הערכה מחדש״ מול ממשלת רבין, ממשל רייגן עשה זאת מול ממשלת בגין, ממשל בוש האב עשה זאת מול ממשלת שמיר וממשל בוש הבן עשה זאת מול ממשלות ברק ושרון. 

"זה לא סוד שיש לנו חילוקי דעות עם הממשל האמריקאי בעניין הקמת מדינה פלסטינית, החזרה להסכם הגרעין המסוכן עם איראן, ועמדתו של ראש הממשלה נתניהו נגד מדיניות ״אין הפתעות״ ביחס לפעולות ישראל נגד איראן. 

"למרות ״הערכות מחדש״ תקופתיות אלה וחילוקי דעות לאורך השנים, היחסים בין ישראל לארה״ב התהדקו במשך עשרות שנים והגיעו לשיא של כל הזמנים של שיתוף פעולה ביטחוני תחת הנהגת ראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו ידאג שמגמה זו תימשך", מסר.

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, הדברים מגיעים לאחר שהבוקר פורסם כי בארה"ב החלו בהערכה מחדש של היחסים עם ישראל, כך לפי הפרשן המדיני תומאס פרידמן שסקר במאמר דעה של הניו יורק טיימס את הידרדרות היחסים עם האמריקאים בעקבות קידום הרפורמה המשפטית והתבטאויותיהם של חברי ממשלת נתניהו כנגד ארה"ב, ש"גרמו לזעזוע" בקרב דיפלומטים שעבדו בעבר מול נתניהו. 

לפי הטור,  ממשל ביידן רואה את ממשלתו הקיצונית של נתניהו עוסקת בהתנהגות רדיקלית חסרת תקדים תחת מעטה של "רפורמה" שיפוטית שפוגעת באינטרסים ובערכים המשותפים עם ישראל, ומתנערת מ"ההבנה המשותפת החשובה והחיונית על מעמדה של הגדה המערבית, באופן שמשאיר את תקוות השלום בקושי בחיים". 

לדבריו, יש היום "תחושת זעזוע" בקרב דיפלומטים אמריקאים שהתמודדו עם נתניהו: "הם פשוט מתקשים להאמין שביבי מרשה לעצמו להיות מובל על ידי אנשים כמו בן גביר, שיהיה מוכן לסכן את יחסי ישראל עם אמריקה ועם משקיעים גלובליים ויהיה מוכן להסתכן במלחמת אזרחים בישראל רק כדי להישאר בשלטון עם קבוצה קיצונית של ימנים ודתיים אולטרה לאומיים.

"אבל זה מה שזה - וזה מכוער. עשרות אלפי מגיני הדמוקרטיה הישראלים חסמו כבישים וכבישים מהירים וצררו שלשום על שדה התעופה בתל אביב כדי להבהיר לנתניהו שאם הוא חושב שהוא יכול להכחיד את הדמוקרטיה הישראלית ככה סתם, הוא טועה קשות", כתב פרידמן.