באופוזיציה ובארגוני המחאה הגיבו הערב (חמישי) בחריפות להצהרת ראש הממשלה נתניהו בה הבהיר כי בכוונתו להמשיך עם חקיקת ביטול עילת הסבירות למרות המחאה הנרחבת ואף תקף את מחאת המילואים שלדבריו "היא קץ הדמוקרטיה". 

נתניהו: "נעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות, דלתנו פתוחה"
"תעצור את החקיקה, העם במצוקה": המסר של יו"ר ההסתדרות לנתניהו

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה לנתניהו: "מה שראינו הערב זה ראש ממשלה שמפרק את המדינה במקום לחבר אותה. שמשקר במקום להגיד לאזרחים את האמת. בניגוד מוחלט לשקר ששמעתם ממנו הערב, לא כמה מראשי האופוזיציה יצאו נגד הסרבנות. כולנו אמרנו את זה כבר אלף פעם. בניגוד מוחלט למה שהוא אמר הערב, מה שהוא הניח על השולחן הוא לא צמצום של עילת הסבירות, אלא מחיקה של אחד מיסודות השיטה הדמוקרטית שלנו והרס של בית המשפט והפרדת הרשויות. בניגוד מוחלט למה שהוא אמר היום, וכפי שכבר הוכח והוסבר שוב ושוב, כמובן שמעולם לא תמכתי במה שהם עושים היום. 

"מי שאחראי למה שקורה היום בכלכלה, לקרע במרקם החברתי שלנו ובעיקר לפגיעה בבטחון, מי שגורם לזה שהצבא מתפרק מבפנים, זו הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה. האחריות עליהם. הם אלה שהחליטו ללכת למהלך חקיקה קיצוני שהורס את הצבא, את הכלכלה, את היחסים עם האמריקאים. הורס את עם ישראל מבפנים. 

"כבר שלושה שבועות שאנחנו קוראים לנתניהו לעצור את החקיקה, לחזור לבית הנשיא ולהגיע להסכמות רחבות. אני חוזר על הקריאה הזו. דיברנו הערב עם בית הנשיא, הם מוכנים לפתוח מחר בבוקר את הדלתות, כל מה שאתה צריך לעשות זה להודיע על עצירת החקיקה. אל תהיה שבוי של לוין ורוטמן וסמוטריץ' ובן גביר. גם אתה יודע שאין לחבורה הקיצונית הזו מנדט להפוך את ישראל למדינה משיחית ולא דמוקרטית. תעצור את החקיקה כי אנחנו עם אחד וצריכים להישאר עם אחד".

"לממשלה יש תפקיד – לטפל בכלכלה, במשכנתאות של צעירים, בביטחון האישי, ביחסי החוץ, במצוקות של נשים ובפנסיות של קשישים. כל הדברים שהממשלה הזו הבטיחה לטפל בהם והיום היא מזניחה אותם. נתקענו עם ממשלה שלא עובדת. במקום לעבוד ממשלת נתניהו מנהלת מלחמת התשה נגד אזרחי ישראל. כל מה שראש הממשלה צריך לעשות כדי למנוע את ההרס והשנאה והקרע, זה להודיע שהוא עוצר את החקיקה ונענה למה שהעם הזה הכי רוצה: קצת שקט, ולחזור לחיים משותפים ולטוב משותף. זה אפשרי. זה בהישג יד. זה מה שצריך לקרות עכשיו", סיכם לפיד.

יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מסר: "הצהרת ראש הממשלה הערב, זה עוד ספין, זה עוד ניסיון לרמות את הציבור, להוליך שולל את האופוזיציה ואנשי המחאה. זה שלב נוסף בשיטת הסלמי של נתניהו, שמנסה להשיג שקט עד יעבור זעם, ולהביא לקידום של חוקים מטורללים נוספים עם החזרה למושב החורף. הפתרון האמיתי היחידי, זה החלפת הממשלה המשיחית הזו, הקמת ממשלה ציונית וליברלית וכינון חוקה. לאזרחי ישראל מגיעה מנהיגות אחרת". 

מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה: "בעת של אתגרים ביטחוניים אדירים, ערב תשעה באב - נתניהו מדבר על הצורך לאחד את העם, ובפועל מדרדר אותנו לשבר היסטורי חסר תקדים על סף מלחמת אחים. אנחנו שבים וקוראים לנתניהו לקבל את הצעת גנץ ולחזור למתווה של הסכמות רחבות שיעצור את הכאוס, ויחזיר את מדינת ישראל למסלול בכדי להתמודד עם האתגרים האדירים שניצבים בפניה. ההיסטוריה לא תסלח למי שיבחר בפוליטיקה קטנה על פני טובת מדינת ישראל ואזרחיה".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער: "נתניהו, כהרגלו, משקר. מעולם לא הצעתי לא במצע מפלגתי, לא בהצעת חוק, לא בהצהרה, לא בראיון ולא בשום דרך אחרת לחוקק את ביטול עילת הסבירות. כח״כ ב-9 כנסות וכשר משפטים היתה לי אג׳נדה סדורה שחלקה הגדול מפאר את ספר החוקים של מדינת ישראל. הצעתי וביצעתי רפורמות רבות במשפט. לא מסע ההרס מבוסס הכזבים שסולל נתניהו על גבה של החברה בישראל. תתעשת על סף תהום".

ח״כ רון כץ (יש עתיד) על נאום רה״מ נתניהו: ״סיכום דברי רה״מ למי שפספס: ‏המפגינים- הורסים הכל. ‏משרתי המילואים- מחריבי הדמוקרטיה.
‏האופוזיציה- אשמה. ‏הממשלה- מצוינת. עובדת בשביל כולם. ‏המלך הוא עירום, והפעם כבר כולם רואים, לרה״מ ״של כולם״ לא נמאס לשקר ולפלג. הנסחט והחלש הראה גם היום את חולשתו. ‏לא ניתן. ‏ישראל תישאר דמוקרטיה".

נתניהו: "נעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות, דלתנו פתוחה" (צילום :לע"מ)

 "במקום שלמות המדינה נתניהו בוחר בדיקטטורה"

כוח קפלן מסר בתגובה לנתניהו: "כהרגלו נתניהו בנאום מלא שקרים והסתה. מי שמביא את החקיקה המסוכנת מעמיד את מדינת ישראל כולה בסכנה, במקום לשמוע לאזהרות המפורשות על הרס הצבא, הכלכלה והקרע בעם, במקום שלמות המדינה נתניהו בוחר בדיקטטורה. מעדיף לנסות להפוך את ישראל לדיקטטורה. זה הזמן של האזרחים לצאת להתנגד".

ממחאת המילואימניקים אחים לנשק נמסר: ״מי שציפה בערב תשעה באב למנהיגות אחראית ומאחדת קיבל את ביבי לחוץ מסיט משקר ומרמה את הציבור. ביידן, הנגיד, מנדלבליט, ראשי מערכת הביטחון והעם כבר אמרו לך כולם - רק גניזה של חוקי הדיקטטורה תציל את ישראל כי עילת הסבירות היא דיקטטורה על מלא. כמו ששמרנו על מדינת ישראל במשך עשרות שנים ככה נמשיך לשמור ולהגן עליה כמדינה יהודית ודמוקרטית לדורות. צבא העם יש רק בדמוקרטיה״.

מחאת הסטודנטים והסטודנטיות בתגובה להצהרת נתניהו: "נתניהו, שפתח את דבריו בהתייחסות לחורבן הבית, לא רואה את דבשת ממשלתו. לא רואה את הקרע שנוצר בעם. לא רואה את הכאב, את הפחד, את הזעקה של לפחות חצי מהעם. נתניהו מדבר על כך שלא יהיו אזרחים כפופים לחוק ואזרחים מעל לחוק, אך קשה שלא לתהות האם כל חוקי ההפיכה מטרתן למצב נאשם אחד מעל לחוק. בהחלטה שבין שלמות ההפיכה וריסוק העם, לבין איחוד העם וגניזת החקיקה, נתניהו בחר בריסוק העם. אנחנו קוראים לאוהבי המדינה לצאת לרחובות ולא לחזור עד שהחקיקה תעצור". 

ממחאת ההייטק נמסר: "נתניהו יודע היטב שביטול עילת הסבירות תחריב את המדינה הליברלית והמתקדמת שהוא מדבר עליה. חיזוק הכלכלה והורדת יוקר המחיה הופקרו על ידי הממשלה כדי לספק את שגיונותיהם של סמוטריץ רוטמן בן גביר וחבריהם. נתניהו יודע גם שהטייסים האמיצים שהודיעו על סירוב להתנדב נאלצו לעשות זאת בשל התנהלותה האנטי דמוקרטית של הממשלה, ולא משום סיבה אחרת".

בוגרות ובוגרי חטיבת המחקר: "לא הופתענו לשמוע את נאומו השיקרי והמסית של רה"מ נתניהו. אנחנו רואים מבעד למסך העשן איך טובתו האישית וצרכיו הקואליציוניים מובילים אותנו אל עבר אסון, הרס הדמוקרטיה, וקריעה של העם. אנו מצטרפים לקריאתו של ראש השב״כ לשעבר נדב ארגמן; חובתנו המוסרית בעת הזו היא הפסקת התנדבותנו למילואים כדי להילחם בסכנה האמיתית לביטחון המדינה - ראש הממשלה וממשלתו. אנו קוראות וקוראים לו לגלות אחריות ולגנוז לאלתר את החקיקה הדיקטטורית לטובת החזרת האחדות בעם והשבת ההרתעה".