הדרמה בחיל האוויר: מעל ל-1,000 מאנשי חיל האוויר הודיעו היום (שישי) כי יפסיקו להתייצב לשירות המילואים, זאת כמחאה נגד המשך החקיקה המשפטית שאותה מקדמת הממשלה. "עושים זאת בלית ברירה, מרגישים כמו במלחמה", מסרו חלק מהם מוקדם יותר ל"מעריב".

דיווח: בצל הדרמה הפוליטית - גלנט פועל לדחיית החקיקה
"כמו במלחמה": טייסי הקרב שהודיעו על הפסקת ההתנדבות מדברים

בתגובה, חלק מבכירי הקואליציה תקפו בחריפות את המהלך, וכינו אותו פעם נוספת "סרבנות". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כתב לפני כניסת השבת: "1,142 אנשי חיל האוויר הודיעו כעת על סירוב לשרת בצה״ל, ואתמול לשמאל הייתה בעיה ששיתפתי את סרטון הסרבנים. כל מה שפורסם בסרטון הוא אמת. סרבנות מסוכנת למדינה". 

המחאה נגד הרפורמה המשפטית. ללא קרדיט (צילום :ללא קרדיט)

"דמוקרטיה אמיתית היא לא להיכנע למספר קצינים שלא מקבלים מהלך פוליטי. אם נתקפל עכשיו אין משמעות לבחירות דמוקרטיות, ונקבל את האיום הזה פעם אחר פעם. בדמוקרטיה הקול של הרופא והטייס שווים לקול של המוכר בסופר ועובד מפעל. ביום שני החוק יעבור", כתב יו"ר הקואליציה אופיר כץ.

שר הכלכלה ניר ברקת, הוסיף: "מי שבוחר בסרבנות ומוכן להפקיר את ביטחון מדינת ישראל - לא ראוי ללבוש את מדי צה״ל. דורות של יהודים חלמו להקים מדינה עצמאית לעם היהודי, עם כוח מגן שימנע שואה נוספת. כקצין בצנחנים שנפצע בקרבות, איבד חברים לנשק וכמי שאיבד בני משפחה בשואה - אלה שמסרבים לשרת מפקירים את ביטחון מדינת העם היהודי מול אויבינו! לשרת את מדינת ישראל ולהבטיח את ביטחונה זו זכות. שום ויכוח פוליטי לא יכול להצדיק מעשה לא מוסרי כזה. מותר למחות, מותר לא להסכים פוליטית - אסור להפקיר את ביטחון ישראל".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתח גם הוא ביקורת על המהלך, אך יחד עם זאת בחר לפנות אל הטייסים בגישה מעט שונה. "אחיי הטייסים, מפקדים ואנשי המטה בחיל האוויר, אנשי המילואים ביחידות המ"מ והטכנולוגיה, כולם כולם, קודם כל חשוב לי לומר לכם שאני אוהב אתכם. אני משוכנע שכמוני הרוב המוחלט של העם בישראל, אוהבים, מוקירים ומעריכים את עשרות השנים שאתם משקיעים את מירב זמנכם וכשרונכם בביטחונה של ישראל", כתב. 

עוד הוסיף: "אנחנו חייבים אתכם וממש לא יכולים ולא רוצים להסתדר בלעדיכם. חייבים אתכם כדי להמשיך לפתח את החזון והמפעל הציוני המשותף שלנו. אני מסתייג בכל ליבי מאלו המכנים אתכם בכינויי גנאי בעת כעס ומשדרים זלזול. ואחרי שאמרתי את זה, אני חושב שאתם טועים טעות מרה. אתם חייבים לחשב מסלול מחדש". 

עוד טען שר האוצר: "אתם טועים כי אתם פוגעים במדינה שאתם וכולנו כל כך אוהבים. אני יודע שאתם לא מתכוונים לזה, שאתם אפילו חושבים שאתם מצילים את המדינה. אבל איך אומרים אצלנו הדתיים 'כוונות בתפילה' - עובדתית אתם פוגעים במכנה המשותף הכי רחב שלנו. אתם פוגעים בביטחון ובלכידות החברתית שעליה מושתת צה"ל, וזה משהו שייקח לכולנו הרבה מאוד זמן לתקן".