ראש הממשלה נתניהו התראיין היום (חמישי) לתוכנית הבוקר "גוד מורנינג אמריקה" ושוחח בנוגע לתפיסתו את חקיקת צמצום עילת הסבירות: "זה מתואר כסוף הדמוקרטיה הישראלית, אני חושב שזה טיפשי וכשהאבק ישקע כולם יראו את זה". 

"הרסת את המדינה": כ"ץ שיתף תמונה של הצנחנים - וחטף ביקורת

בריאיון, שיתף נתניהו כי בשיחתו בשבוע שעבר עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הזמין אותו הנשיא לבית הלבן. "אני חושב שבספטמבר, אנחנו נקבע תאריך", אמר. עוד הוסיף כי אמר לביידן בשיחה כי "גם אם לא אצליח להגיע לקונצנזוס עם האופוזיציה לגבי השלבים הבאים - אגבש נוסחה שתזכה להסכמה רחבה בציבור".

לדבריו, נתניהו "אופטימי לגבי הסיכוי להגיע בהמשך להסכמה עם האופוזיציה על המשך החקיקה, כיוון שאחרי שהם ראו שאנחנו יכולים להתקדם בלעדיהם אולי נוכל להתקדם איתם". עוד הביע את תקוותו כי מנהיגי האופוזיציה יגלו אחריות ויסכימו להיפגש באמצע הדרך. "ניתן להפגש באמצע הדרך", ציין, ודחה את הטענות כי לחקיקה בנושא מערכת המשפט יש קשר למשפטו. "זו האשמה מופרכת", הדגיש.

כזכור, ביום שני האחרון אישרה הכנסת את החקיקה הגדולה הראשונה בתוכנית הרחבה יותר של נתניהו לרפורמה במערכת המשפט במדינה, ועוררה הפגנות המוניות ברחובות ירושלים ותל אביב.

החוק החדש מבטל את יכולתה של מערכת בתי המשפט לבטל החלטות "בלתי סבירות" של הממשלה. מבקרי התוכנית של נתניהו טוענים שהיא דוחקת את ישראל מהאידיאלים הדמוקרטיים לעבר שלטון אוטוריטרי, בעוד שתומכיה טוענים שהיא גוזרת כוח משופטים לא נבחרים.

התיקון עורר דאגה גם בקרב בעלות הברית הקרובות ביותר של ישראל, כאשר ארצות הברית כינתה את חקיקת החוק ביום שני "אומללה" והאיחוד האירופי אמר כי היא "עוקבת מקרוב ובדאגה אחר ההתפתחויות בישראל".