חנוך מילביצקי, חבר הכנסת מטעם הליכוד, שוחח היום (שלישי) עם גיא פלג וענת דוידוב בתכניתם "שבע תשע" בנושא הרפורמה המשפטית, צמצום עילת הסבירות ומעמדה של בג"ץ בהקשר ליכולת התערבותה בחוקי יסוד

לאחר החלטת בג"ץ: "חוק טבריה" בדרך לביטול בכנסת?

ח"כ קריב מאשים: "מי שמפר את החוזה מול האזרחים זאת הממשלה"

בתחילת דבריו אמר חה"כ: "אף אחד לא דיבר על לא לקבל את פסיקת בג"ץ, אני לא רואה אירוע כזה ולא אירוע בו העליון מתערב בחוקי יסוד. אין לו סמכות לעשות זאת. חוקי היסוד הם חוקים שביהמ"ש עצמו קבע שהוא נותן להם מעמד מעין חוקתי. חוק יסוד החקיקה זה אחד הדברים שדנו עליהם בבית הנשיא. התחלנו לדבר על זה. צריך להחליט - אם חוקי יסוד הם חוקים שנותנים להם מעמד חוקי ועל חוקתי, הם צריכים להיות חוקים מיוחדים. אם הם לא כאלה, בית המשפט בכלל לא יכול לפסול חוקים. לכן המהפכה החוקתית קובעת מעמד מיוחד לחוקים הללו, ואם יש מעמד מיוחד הוא צריך להיות רציף ועקבי". 

בהמשך, טען: "אף אחד לא מאיים על בית המשפט העליון, חברי הכנסת הם נציגי העם בבחירות, הם המימוש של ההליך הדמוקרטי, הם הסמכות המכוננת כל עוד אין אחרת. יש פה איזון עדין של הרשויות, צריך לשמור עליו, לא נכון לבוא ולהתבריין בשום כיוון, לא לפה ולא לפה. בשיחות בבית הנשיא, שדנו גם על נושא היועמ"שים, נושא לקיחת ייצוג נפרד כאשר שר או ממשלה רוצים לעשות זאת בכלל לא היה במחלוקת. העיקרון שאפשר לקחת ייצוג נפרד היה מוסכם על כולם. הייתה מחלוקת לגבי מה מעמד עמדת היועמ"ש כשעושים זאת. אפשר שהיועמ"ש יאמר שהוא חושב אחרת, אך לכל אדם, גם לפושעים פליליים הכי חמורים, יש אפשרות לקחת ייצוג ולהביע את עמדתו". 

כאשר נשאל על דברי שר הביטחון בדיון בוועדת החוץ והביטחון הוסיף: "לא הייתי שם, אני חושב שתפקידם של נבחרי ציבור גם אם הם כועסים וגם אם הם חושבים שיש התנהלות לא נכונה מצד שר הביטחון, כל ההצעות האלה זה לא נכון. תפקידנו בעיקר זה להרגיע, זה להנמיך את הלהבות, יש מקומות לבוא ולדבר על זה, ולא להגיע למקומות שבהם זה עובר את הגבול או שמטילים דופי ביכולת של שר הביטחון. אני לא חושב שזה לא מה שמאיים על ביטחון המדינה, אם הקרע שיש פה יימשך - ברור שזה מאיים על ביטחון המדינה. לכן מצווה על כולנו לחשוב טוב איך מאחים את הרקע הזה". 

לבסוף, סיכם: "יש הבדל בין מחאה לגיטימית לתנועה שקמה ומתעצמת שמדברת על חלוקת הארץ לשתי מדינות ועל סרבנות. לכן אני חושב שמה שנכון לכולם הוא לפעול בדיוק בכיוון ההפוך ולהתחיל למצוא איך ממשיכים לחיות פה יחד על אף המחלוקות, כי מחלוקות יהיו וימשיכו להיות". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm