גורמים מדיניים בישראל מעריכים כי המגעים בין האמריקאים לסעודים רחוקים מלהבשיל למו”מ מתקדם של ממש. עם זאת, בישראל רואים בעצם ההתרבות של הפרסומים והאמירות בנושא, שעלו בצורה ניכרת בתקופה האחרונה - סימני דרך שבדרך כלל מצביעים על כיוון לקראת ההתקדמות.

דיווח: האם לפיד יסכל את הסכם הנורמליזציה המתגבש מול סעודיה?
"סעודיה הייתה המדינה הכי אנטישמית": לקראת מהפך במזרח התיכון?  

בישראל נוטים לראות בציטוט המיוחס ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ב”וול סטריט ג'ורנל”, שלפיו אמר ליועציו כי “לא ימהר לחתום על ההסכם עם הממשלה הקיצונית שמכהנת בישראל” - לא נקודת סוף, אלא נקודת פתיחה של המו”מ בין סעודיה לארה”ב.

שר החוץ אלי כהן אמר ל"מעריב" באשר לסוגיה: "לארה״ב אינטרס בקידום הסכם שלום בין סעודיה לבין ישראל, מפני שהוא יתרום ליציבות האזורית, יוריד את מחירי האנרגיה ויהווה הישג משמעותי לנשיא ביידן לקראת הבחירות. גם לסעודיה יש אינטרס בהסכם כזה, לא פחות מלישראל, שכן הוא יסייע לה בהתמודדות מול האיום המרכזי שלה - איראן, ויפתח דלת לאפשרויות חדשות של שיתופי פעולה כלכליים וטכנולוגיים בין ישראל לסעודיה. הסכמי אברהם שהביאו לשגשוג ביחסי ישראל ואיחוד האמירויות, כפי שבאו לידי ביטוי בהסכם הסחר, בתיירות ובהשקעות, מעידים על הפוטנציאל העצום הגלום בהסכם בין ישראל לסעודיה, שהיא מובילת העולם המוסלמי".

בשלב הזה, האפשרות של התקדמות בהסכם נורמליזציה לא ירדה עדיין לרמה של עבודת מטה בצה״ל ובמערכת הביטחון. גם השיח מול האמריקאים ברמת הדרג הביטחוני הוא ברמה כללית, וכאשר בכירי מערכת הביטחון נפגשים עם המקבילים האמריקאים, בהם גם שר הביטחון יואב גלנט מול עמיתו לויד אוסטין, השיח מתנהל בין השאר על כך שבמידה שייחתם הסכם בין ישראל לערב הסעודית, היתרון האיכותי של ישראל יצטרך להישמר גם מול הסעודים. סוגיית הגרעין האזרחי בסעודיה עדיין לא נמצאת בשיח משמעותי במערכת הביטחון בישראל, מפני שעדיין לא ברור באיזה מודל אם בכלל האמריקאים יתמכו בפרויקט שכזה, ואם הוא יהיה תחת חסות אמריקאית מלאה.

פגישת ביידן והרצוג בבית הלבן (צילום :רויטרס)

כך או כך, מבחינתה של ישראל ניתן להעריך כי היא תבקש לוודא שהפרויקט יימצא תחת חסות אמריקאית ושלא תהיה זליגה לתחום הצבאי, דבר שעלול להוביל למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. גורמים המעורים בנושא אמרו כי יש דרכים ליישב חלק מהחששות שעולים בישראל בסוגיה.

באשר לזווית האמריקאית, דובר מחלקת המדינה מתיו מילר, אמר בתדרוך לעיתונות כי נעשתה התקדמות במספר סוגיות במסגרת המו”מ להגעה להסכם נורמליזציה בין ערב הסעודית וישראל, אולם הדרך לשם עוד ארוכה.