עשרות מילואימניקים והורים למלש"בים יתכנסו היום (רביעי) בבית המשפט העליון, על מנת להגיש עתירה למתן צווים לממשלה בנוגע להחלטתה שלא לאכוף גיוס חרדים. עו"ד משה גלעד, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, שוחח על כך הבוקר עם גדי נס בתכניתו ברדיו צפון 104.5FM.

המפכ"ל: "למשטרה מצפן אחד - החוק"; בן גביר: "מי שנבחר מכתיב מדיניות" 

בפתח דבריו, הסביר כי "בג"ץ יתמודד - יש כלים לשופטים, אבל הנושא המרכזי שאני רוצה להתייחס אליו - הנה דוגמה שבה עילת הסבירות יכולה לבוא בחשבון. הרי מה הסיפור פה בעצם? הדברים פשוטים - החוק פקע ולכן לא מגייסים גם את אותם החרדים שהיו צריכים להתגייס והממשלה החליטה לחכות עוד קצת, לדחות את העניין. האם זה סביר? זאת השאלה".

השופט בדימוס ביקש להבהיר בנוסף כי "זה ממחיש כי קיים צורך מצד אחד בבג"ץ חזק ומצד שני במשילות, כי תבוא הממשלה ותגיד שלא יכול להיות שכל החלטה תעבור דרך בג"ץ. הרי גם להפוך את בג"ץ לממשלה זה לא בסדר. בג"ץ הוא כלי לפרשנות החוק והוויכוח הוא על פרשנות החוק". 

בהתייחס לחשש ממשבר חוקתי, אמר: "דמעות בעיניי כשאני אומר זאת, אבל קרב האגרוף בין הממשלה לבית המשפט העליון הפך להיות כמו שהיה בהתחלה - ללא כפפות, ולכן כל דבר פוגע בבשר החי של הצד האחר. אני לא פוליטיקאי ולא אהיה פוליטיקאי, אבל אני כן אומר דבר אחד - כל שינוי צריך לעשות בהסכמה. אם אין הסכמה, אין שינוי. נקודה". 

לסיום, ציין עו"ד גלעד כי "צריך להרגיע את המצב ולחזור רגע אחורה. אם חוזרים למטאפורה של קרב האגרוף, כל שלוש דקות יש דקה אחת של הפסקה. גם פה, צריך לעשות הפסקה ולהוריד את הלהבות. לפני שמתקנים, צריך להפסיק להרוס. אפשר להגיע לפתרון בכנסת - כשמדובר בעניינים של חוקה, האופוזיציה והקואליציה נותנות יד חופשית לכל אחד להצביע באופן סודי, כך שנדע בדיוק מה רוצה באמת העם. הרי 120 חברי כנסת מייצגים את העם. כעת, עברנו את הגבול. שני הצדדים מותשים ומדממים, צריך לעצור ולחשוב".