אלוף במיל' יעקב עמידרור שוחח היום (שלישי) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס, בין היתר, למתיחות בגבול הצפון והאיום מצד חיזבאללה.

בצפון משוכנעים: "תהיה מלחמה, אנחנו נערכים אליה"
סמוטריץ' על איומי נסראללה: "כמו כלבלב קטן שנובח בקול רם"

לדבריו, "זו סיבה לדאגה של חיזבאללה, קודם כל, יש לו קבלות, אבל אני לא הייתי שם עליהן את כל כספי. כי הוא אמר שאם אנחנו נפעל הוא יגיב, וירינו על איזה מטרות פלסטיניות, הוא לא הגיב. נורא תלוי מה יהיה המצב ואיך הוא יעריך אותו. אם אצלנו מישהו יכריח את חיזבאללה להגיב - או שישאיר את זה עמום או שחיזבאללה יישאר בהחלטה לא נעימה האם הוא מגיב" .

לשאלת המראיינים האם כל הדברים שקרו לאחרונה לא מאותתים שמשהו בהרתעה הישראלית נשחק, ענה: "אנחנו נמצאים באיזשהו מצב מעט שונה מול נסראללה. הוא עדיין מבין שאנחנו מדינה שאם היא תחליט להיכנס בכל הכוח בחיזבאללה אין להם תשובות לכל הדבר הזה. אבל הוא התפתח, היכולת שלו, בעיקר בנשק מדויק, היא כזאת שלא הייתה לו והיא נותנת לו איזה שהוא ביטחון עצמי, שגם אם אין לו תשובה לעוצמה הישראלית יש לו יכולת תגובה בצורה רבה יותר רצינית".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "את הביטחון העצמי שלו הוא קיבל גם כשהוא הסתכל על ההתנהגות שלנו, הוא שלח כטב"מים לבער הגז, לא הגבנו, אחרי זה במשא ומתן מול הלבנונים - ויתרנו על כל הדרישות הטריטוריאליות שהיו לנו, אחרי זה הוא שם לנו מטען חבלה בצומת מגידו, מה שקרה, זה נגמר בפצוע ישראלי אבל זה יכול היה להיגמר בעשרה הרוגים, הרי זה עניין של טעות. ואחרי זה נהיו את האירועים לאורך הגדר ואת האוהל הזה. לא הגבנו. כל הדברים האלה ביחד הבהירו לנסראללה שאנחנו פחות נחושים בהחלטות שלנו משום שאנחנו לא רוצים להיכנס לעימות. והדבר השלישי - הוא מסתכל על החברה הישראלית ואומר 'הם מתפרקים בתוך עצמם'. זה גרם לנסראללה להרים את הסף והוא מבין שזה כנראה לא יוביל למלחמה, כי מלחמה הוא לא רוצה". 

עמידרור הדגיש: "אני אומר שבניגוד להרתעה הבלתי קונבנציונלית, אף אחד לא יודע איך עובדת ההרתעה הקונבנציונלית. אנחנו לא יודעים להגיד איך היא עובדת. אנחנו יודעים בדיעבד שב־2006 ההלם היה מאוד גדול והוא פג בגלל התנהגות של מדינת ישראל והתגברות היכולות של חיזבאללה, שני אלה העלו את רף הסיכון שנסראללה יכול לקחת". 

באשר לעובדה כי נמסר לנסראללה שאם הוא יחצה קו מסוים זה הולך להיות עוצמתי – והאם זאת הדרך הנכונה להרתיע, אמר: "אני לא חושב שהמילים האלה מכוונות לנסראללה בכלל, הרי הוא לא תולה את תקוותיו ואת ההחלטות שלו במילים שיוצאות ממדינת ישראל, אלא הערכת המצב שהוא עושה, ואני חושב שאי תגובה או תגובה שווים מיליון מילים. והמילים האלה שנאמרו הן בעיקר בשביל עצמינו ופחות בשביל נסראללה. אני חושב שהוא מבין בסך הכל שאם נצא למלחמה מאיזו שהיא סיבה, זה יכול לנבוע מטעות, וזו יכולה להיות החלטה אם תקפנו באיראן למשל, כל הדברים האלה ביחד, ולא שיכללנו בתוך ההחלטות שלו את הלחץ האיראני. אבל ישראל יותר חזקה ממה שהיא הייתה והיכולת שלנו לייצר נזק לחיזבאללה היא הרבה יותר גדולה". 

בכל הנוגע לדברי שר הביטחון יואב גלנט, שאמר כי מוכרחה להיות מעורבות בינלאומית, ציין: "אני מזכיר שב־2006 הפסקנו את המבצע משום שלכאורה טענה הממשלה שיש לנו איזה הישג באום עם החלטה מסוימת. יוניפי"ל לא העביר דיווח אחד על העברת אמל"ח ללבנון, הוא נמצא שם כדי להגן על הגבול. הוא לא מביא תועלת או נזק, הוא כאן כדי למנוע אירועים מקומיים. אני לא חושב שיש מישהו במערכת הביטחון שמצפה משהו מיוניפי"ל. כולם מבינים שמהאו"ם לא תבוא שום ישועה". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM