נראה שקשה למצוא יום רגוע בממשלת נתניהו הנוכחית. בצל התקופה המתוחה שהיא עוברת במהלך החודשים האחרונים, על רקע החקיקה המשפטית והמחאות נגדה, אתמול (רביעי) חוותה הקואליציה יום סוער נוסף. זה החל עם הדיווחים על העברת כלי הנשק לרשות הפלסטינית, נמשך עם הדיווח על האיומים של עוצמה יהודית והסתיים בנאום תקיף של נשיא המדינה יצחק הרצוג בנוגע למחלוקת המשפטית הכבדה. 

לאחר שלא החמירו את תנאי האסירים: ב'עוצמה יהודית' החליטו - "לא מחוייבים לקואליציה"
הרצוג: "על השולחן הצעה להבנות ולפשרה - יש לה תמיכה רחבה"
לאחר האולטימטום: נתניהו מבהיר - "לא עבר אף כלי נשק לרשות הפלסטינית"

העימות החזיתי בין נתניהו לבן גביר

לאחר הדיון הסוער בקבינט שבו הוחלט, בניגוד לעמדת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כי לא יוחמרו תנאי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא, מפלגת "'עוצמה יהודית" החליטה כי היא אינה מחוייבת למשמעת הקואליציונית, ולא תציית לה. המפלגה קיבלה את ההחלטה לאחר ישיבה שקיימה. 

מטעם המפלגה נמסר כי הסיעה תצביעה לפי שיקול דעתם של חברי הסיעה ולא עם הקואליציה - עד שתנאי האסירים הביטחוניים יוחמרו ועד שרה"מ יפסיק להתערב בעבודתו של השר בן גביר. 

עימות חזיתי. בן גביר ונתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
עימות חזיתי. בן גביר ונתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

במקביל, חבר הכנסת יצחק קרויזר, התייחס להחלטה לפיה המפלגה לא תהיה מחוייבת למשמעת הקואליציונית ואמר: "נתניהו מורח את חברי הכנסת של הציונות הדתית ואנשים תמימים כמו אוהד טל נופלים בפח. אני מעריך את ראש הממשלה אך אם הוא מחליט לאמץ חלקים מדרך אוסלו או מתערב לשר בן גביר ליישם מדיניות, ברור שעוצמה יהודית תגיב".

הרצוג: "בפני הצדדים עומדת הצעה שמחזיקה בתמיכה רחבה"

במהלך נאום שנשא אמש נשיא המדינה, בעצרת חטיבה 14 לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, הוא התייחס לסערה סביב הרפורמה המשפטית, כמו גם למתווה שהוא מבקש להציג לסיום המחלוקת המשפטית. "בפני הצדדים עומדת הצעה המהווה בסיס להבנות מיידיות - יש להצעה הזו תמיכה רחבה", ציין בפתח דבריו. 

עוד הוסיף: "שוב המחיר עלול להיות כבד מנשוא, שוב כולנו עומדים למבחן. כאילו לא למדנו לקח. המשבר שאנו נמצאים בתוכו פוגע בנו בצורה חמורה ומסוכנת – בחברה, בכלכלה, ומעל הכל בביטחון. הקונספציה, כן כן, הקונספציה; ההתעלמות מהמציאות המאיימת ומסדרי העדיפויות האמיתיים של המדינה – היא אם כל חטאת".

נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: קובי גדעון לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: קובי גדעון לע''מ)

כמו כן, סיפק הרצוג פרטים על הנעשה בחדרים הסגורים של המשא ומתן: "אני רוצה לשתף אתכם כי בפני הצדדים עומדת הצעה המהווה בסיס להבנות מיידיות, אשר ישמרו על מדינת ישראל כדמוקרטיה יציבה, ברוח ערכי מגילת העצמאות – כן, ברוח המסמך המכונן הזה ויאפשרו לכולנו לצאת מהמשבר שפוקד אותנו זה כתשעה חודשים. הרשו לי רגע לחשוף אתכם למה שקורה בחדרים הסגורים: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. אני חוזר ואומר: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. של גורמים בקואליציה ובאופוזיציה, של נשות ואנשי משפט, מחקר, ממשל וחברה אזרחית ממגוון רחב של עמדות"

לסיום, אמר: "יש לנו מדינה אחת. מדינה יהודית, דמוקרטית, אבן שואבת ליהודי העולם; מדינה שבה חיים ביחד בשוויון ובכבוד הדדי בני אמונות, דתות, אורחות חיים ותפיסות עולם שונות – פסיפס ישראלי מרהיב שמבקש לחיות ביחד ולשגשג ביחד. יחד כייעוד משותף. עלינו לשמור על המדינה שלנו מכל משמר".

סערת הרשות הפלסטינית: באופוזיציה תקפו בחריפות, נתניהו הכחיש 

כאמור, סערה נוספת שאירעה אתמול בממשלה, עמדה סביב הדיווח הפלסטיני על אישור ישראל לחמש את הרשות, דרך ירדן. לדברי מקורבים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', הוא לא עודכן מראש על ההחלטה ו"רתח מטעם"

בסביבת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הופתעו לקרוא הבוקר (רביעי) את הדיווח הפלסטיני על אישור ישראל לחמש את הרשות הפלסטינית מירדן. לדבריו מקורבים לשר, הוא לא עודכן מראש על ההחלטה ו"רותח מזעם".

מי שתקף את ראש הממשלה באופן פומבי לאחר הדיווח, הוא השר בן גביר: "אדוני ראש הממשלה, אם לא תתחייב בקולך שהפרסומים אודות העברת אמל"ח למחבלי הרשות הפלסטינית הם שגויים - יהיו לכך השלכות. אם בכוונתך לחתור לממשלת אוסלו 2, אנא עדכן את שריך ואת הציבור ונפעל בהתאם".

\'\'יהיו לכך השלכות\'\'. השר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
\'\'יהיו לכך השלכות\'\'. השר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

עם זאת, מאוחר יותר, הכחיש ראש הממשלה את הדיווח שהרתיח את בן גביר וסמוטריץ', ואמר בסרטון שהפיץ: ״אין גבול ל'פייקניוז'. הנה העובדות - מאז שקמה הממשלה הזאת, היא לא העבירה אף כלי נשק, אפילו לא אחד לרשות הפלסטינית. מה שכן נעשה זה לממש החלטה שהתקבלה על ידי שר הביטחון דאז בני גנץ, בממשלת בנט-לפיד, בינואר 2022, להעביר מספר כלי רכב ממוגנים כדי להחליף כלי רכב ממוגנים אחרים שהתיישנו".

עוד הוסיף: "זה מה שנעשה. לא שריוניות, לא טנקים, לא קלצ'ניקובים, לא שום דבר. אז לפעמים גם הפייק ניוז לא ממוגן, וטוב שאנחנו מנקבים את השקר הזה".