בשל ערב החג השני של ראש השנה, הערב (שבת), אלה מוצאי שבת הראשונה בה צומת קפלן לא יהיה הומה אדם לאחר 36 שבועות של מחאה. האם יש בכך צפירת הרגעה כנגד דברים שעליהם מחו? המוחים הדגישו שלא ואת פעילות הם מציינים בערב יום ראשון.

נתניהו במסר ישיר לאופוזיציה: "אפשר להגיע להסכמות"
צרות מבית: האם הליכוד יקלקל את הפגישה בין נתניהו לביידן?

למארגנים היה חשוב להדגיש השבוע בין שלל הזירות, כנסת, בג"ץ ושאר מוקדי האירועים. הזדמנתי לשוחח עם האלוף (במיל') יפתח רון-טל מחוץ לכנס הרמת כוסית של הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה 'זמורה', בה חברות כמה מועצות בו הוא נאם על "ניהול ומנהיגות בגופים ציבוריים" והתייחס למחלוקת בחברה הישראלית ברקע האיומים הביטחוניים.

"מי שחושב שהדיבורים על כל שמדינת ישראל ניצבת בפני סכנה קיומית הם הגזמה - הוא טועה ויש לי חדשות רעות בשבילו", אמר לי רון-טל, "רק השבוע שמענו את ראש המוסד אומר זאת בקולו נוכח האיומים במזרח התיכון. השלטון באיראן, ואויבנו הקרובים כגון חיזבאללה וחמאס, 'יושבים ביציע' ומוחאים כפיים לנוכח השסע והפילוג שהחברה הישראלית עוברת בחודשים האחרונים, וההתגוששות הזו היא גול עצמי מפואר ומסוכן".

המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

רון טל כאמור לא היחיד גם במהלך הפגנה של לוחמים בוגרי מלחמת יום כיפור הביעו חשש להמשך אופייה של המדינה. הדגישו את חשיבותה של מגילת העצמאות וראו גם הם בדבר חשש קיומי. לדאבוני החששות עדיין מוקדמים והמחלוקת משתיקה וטוב "שהרחובות בוערים" במחאה, אשר משפיעה כפי ששמענו מראש המל"ל צחי הנגבי, ואחרים שמשפיעים על קידום הרפורמה.

בכל הנוגע לגלגול הקודם של חוק הנבצרות, נחרטה אמירה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, בדבר כך שהמבצר לא נופל. למורת רוחם של מי שעתר כנגד המשך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה. בשבוע האחרון ההערות השופטים בדיון בג"ץ אולי חידדו שהמבצר לא נפל, אך היה חוסר שביעות רצון גדול בציבור ותחושה שלפחות לבנים נופלות מהבית בעקבות ההחלטה על חקיקת חוק שקבע את ביטול חוק הנבצרות.

מנגד, שמחה רוטמן טען כנגד מגבלות הכוח של השופטים עצמם. דווקא מתוך הקושי, המשבר והמחלוקות שיש שאומרים שקורעות את העם, אני מקווה עם תחילתה של השנה הבאה עלינו לטובה שננהל את הוויכוח בהוגנות ובכלים דמוקרטיים ובסופו נצא דווקא לתהליך של תיקון ופשרה בהסכמה רחבה אך ימים יגידו ונעסוק בכך עוד רבות גם בשנה הבאה.