נשיא טורקיה תומך בנרמול היחסים בין ישראל וסעודיה בטענה כי מכיוון שאנקרה בעד הפחתת המתיחות באזור, כך דיווח היום (שלישי) אתר Middle East Eye ע"פ גורמים שנכחו במהלך תדרוך עם ארדואן בדלתיים סגורות עם אנליסטים ועיתונאים בניו יורק. "טורקיה רואה בחיוב את ניסיונות הנורמליזציה בין שתי המדינות", אמר הנשיא הטורקי, והשיב לשאלה, לפי שני מקורות שנכחו בפגישה.

דיווח דרמטי: בסעודיה הורו "להפסיק את הדיונים על נורמליזציה עם ישראל"
סעודיה במסר לישראל: "אין דרך לפתור את הסכסוך ללא מדינה פלסטינית"
 
לקראת הפגישה, ציין ארדואן כי "ישראל לא תהנה משלום עד שתקום מדינה פלסטינית בגבולות 1967".  

במשך חודשים, וושינגטון מובילה את המאמצים להשגת הסכם בין ערב הסעודית לישראל שתכונן קשרים פורמליים. ערב הסעודית החזיקה בהצעה לנרמל את הקשרים עם ישראל מאז 2002 במסגרת תוכנית השלום הערבית, הקוראת למדינה פלסטינית עצמאית בגדה המערבית וברצועת עזה, עם מזרח ירושלים כבירתה. "התמיכה הנוכחית של טורקיה בנורמליזציה היא רק המשך והשתקפות של המדיניות הכללית הזו", אמר המקור. "הנורמליזציה עלולה להפוך למנוף פוליטי לדחוף את ישראל לפעול בצורה חכמה יותר באזור".

בתמורה לנורמליזציה של הקשרים, ערב הסעודית רוצה ערבויות ביטחוניות מארה"ב, עזרה בפיתוח תוכנית גרעין אזרחית ופחות הגבלות על מכירת נשק בארה"ב. בעוד שהנושא הפלסטיני אינו נחשב מרכזי בהסכם, חלק מההסכם יכלול יתרונות אפשריים לפלסטינים.

המקור הטורקי אמר כי העסקה עשויה להפוך להשפעה חיובית על ההנהגה הישראלית כדי ללחוץ עליה בשאלה הפלסטינית. "זה יכול להרגיע את טורקיה ביחסיה עם ישראל, מכיוון שזה עשוי ליצור פחות מתחים עם הפלסטינים", אמר המקור. "אנקרה מרגישה שהיא נאלצת להגיב לישראל בכל פעם שהיא פועלת נגד הפלסטינים".