"ישראל ניסתה לבנות בשבועות האחרונים תמיכה בינלאומית רבה להצדקת העברת כמה מאות אלפי אזרחים מעזה למצרים, בעת לחימתה בשטח ברצועה" - כך טענו שישה דיפלומטים זרים בכירים לעיתון הפופולרי ה"ניו יורק טיימס". לפי הגורמים, מנהיגים ודיפלומטים ישראלים הציעו את הרעיון באופן פרטי לכמה ממשלות זרות, תוך שניסחו אותו כיוזמה הומניטרית שתאפשר לאזרחים להימלט זמנית מסכנותיה של עזה עבור מחנות פליטים במדבר סיני, ממש מעבר לגבול במצרים השכנה.

היום ה-30 | שיגורים למרכז וצפון הארץ, פגיעות ישירות בבתים בקריית שמונה 

ההצעה נדחתה על ידי מדינות רבות, ביניהן ארצות הברית ובריטניה - בעקבות הסיכון שעקירה המונית כזו עלולה להפוך לתמידית. המדינות חששו שהתפתחות כזו עלולה לערער את היציבות במצרים ולהשאיר מספר גדול של פלסטינים מחוץ למולדתם, כך לדברי הדיפלומטים, שדיברו בעילום שם כדי לדון בעניין הרגיש בצורה חופשית.

הרעיון נדחה בתוקף על ידי פלסטינים רבים גם כן, ציינו הגורמים, בעקבות שחוששו שישראל משתמשת במלחמה כדי לעקור לצמיתות יותר משני מיליון בני אדם שחיים בעזה.

פעילות כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"מעל 700,000 פלסטינים ברחו או גורשו מבתיהם במה שכיום מוגדר כשטח ישראל במהלך המלחמה סביב הקמת המדינה ב-1948", צוין במאמר, ונוסף כי "רבים מצאצאיהם מזהירים כעת כי המלחמה הנוכחית תסתיים ב'נכבה' נוספת, כפי שההגירה של 1948 מכונה בערבית". עוד צוין כי בלשכתו של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, סירבו להתייחס להצעה.

כזכור, מספר ימים לאחר הטבח של מחבלי חמאס בתושבי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, הצבא הישראלי קרא לכל תושבי צפון עזה להתפנות לדרום עזה תוך שהתכוננו לפלישה קרקעית. עם זאת, על פי שצוין ב"Bיו יורק טיימס", ישראל לא הציעה בפומבי לפלסטינים לחצות את הגבול המצרי, שנסגר ברובו מאז תחילת המלחמה. על פי הגורמים, מצרים דחתה את הרעיון של הוצאה זמנית של האזרחים הפלסטינים משטח עזה. דובר ממשלת מצרים סירב להגיב למאמר בניו יורק טיימס, והזכיר במקום זאת את הנאום שנשא בחודש שעבר עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים, שדחה את הרעיון.