הרשות הפלסטינית אמרה לממשל ביידן כי היא מוכנה לחזור ולשלוט בעזה לאחר נפילת חמאס רק אם ארה"ב תתחייב לפתרון מלא של שתי מדינות כדי לסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כך מסר היום (חמישי) פקיד בכיר ברשות הפלסטינית ל"ניו יורק טיימס". 

בארה"ב הפנימו: כל עוד לא ישוחררו חטופים במספר רב - ישראל לא תעצור
"דינם חד הוא": האזהרה החריפה של בכירים בישראל לצלמים שתיעדו את הטבח

הפקיד, חוסיין א-שייח', מזכ"ל אש"ף, מסר כי אמר למזכיר המדינה האמריקאי בלינקן בשבוע שעבר כי הרשות הפלסטינית ביקשה "התחייבות מהממשל האמריקני, עם החלטה מדינית מקיפה שתכלול את רצועת עזה, הגדה המערבית ומזרח ירושלים".

בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס" ברמאללה, שבה ממוקמת הרשות הפלסטינית, אמר אל-שייח כי המנהיגים הפלסטינים מחפשים "יוזמה אמריקאית רצינית שתאלץ את ישראל לעמוד בה" הוא הוסיף, "הממשל האמריקאי הנוכחי מסוגל לעשות זאת".

המסר שלו הוא גם הקלה וגם אתגר לבית הלבן, שמגשש דרך לצאת מהאלימות הקשה ביותר מזה עשרות שנים בין ישראל לחמאס, ששולטת בעזה. גורמים אמריקאים אומרים שהרשות הפלסטינית חייבת למלא תפקיד מרכזי בעזה לאחר שישראל תסיים את משימתה הצבאית להשמיד את חמאס.

הרשות הפלסטינית, המנהלת את הגדה המערבית, אותתה כי היא מוכנה לקחת על עצמה תפקיד כזה. אבל היא מותנית את השתתפותה בהתחייבות של הנשיא ביידן לצלול לאתגר דיפלומטי שחמק מכמה מקודמיו: הסכם בין ישראל לפלסטינים ליצירת שתי מדינות ריבוניות, שחיות זו לצד זו בשלום.

עסקה כזו, אמר אל שייח', תצטרך להסדיר סוגיות הליבה שמעכבות את עוצרי השלום במשך שלושה עשורים: נסיגת ישראל מהגדה המערבית, שבה חיים כיום יותר מ-700,000 מתנחלים יהודים, ואת מעמדה הפוליטי של מזרח ירושלים, אשר הפלסטינים רואים כבירתם.