בממשל ביידן מרוצים מהעסקה בין ישראל לחמאס, אבל ההתנהלות בשטח והתגובות המדיניות בימים הקרובים יקבעו כיצד תיראה מדיניות וושינגטון ביום שאחרי תום ההפוגה. כך עולה מפרסום הבוקר (רביעי) ב"פוליטיקו".

הסעיף שחמאס חוגג עליו - ויוביל לתגובה לא פרופורציונלית מצד ישראל
"אנשים אמיצים": טייס שיבח את פעולות חמאס, חברת התעופה לא נשארה אדישה

בכירים בממשל ששוחחו עם האתר האמריקאי אמרו כי לדעתו של הנשיא ג'ו ביידן והצוות הסובב אותו, "הסכם חילופי השבויים הוא האות הברור ביותר עד כה שהאסטרטגיה שלנו כלפי המלחמה עובדת". "זה סימן ברור", הוסיפו, "אבל יש עוד הרבה לעשות. אין מקום לחגיגות ניצחון כיוון שעדיין נשארים שבויים בידי חמאס". 

בממשל מודאגים מאפשרות שימי ההפוגה וצילומי ההרס שייצאו מעזה יגבירו את הלחץ שמפעילים חברי קונגרס מהאגף השמאלי של המפלגה הרפובליקנית על הבית הלבן לתמוך בהגעה להפסקת אש כוללת. תסריט שכזה עלול להקשות על ישראל לחדש את האש, בפרט בדרום הרצועה.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

דמוקרט מהקונגרס אמר שפרוגרסיבים ינצלו את הרגע כדי לדחוף את ביידן לתמוך בהפוגות לחימה ארוכות יותר. שיבלי תלחמי, פרופ' מאוניברסיטת מרילנד, אמר שהעסקה נחוצה גם לממשל ביידן, שספג לחצים הולכים וגוברים גם מדמוקרטים החוששים שהוא נוטה יתר על המידה לטובת ישראל.

עד כה ביידן וצוותו דחו את הביקורת של האגף הפרוגרסיבי והדגישו שוב ושוב כי לדעתם הדרך היחידה להתקדמות הומניטרית משמעותית היא עסקת חילופי שבויים ומתן סיוע הומניטרי. הממשל מדגיש כי לישראל זכות להגן על עצמה, אך שעליה לנסות למזער את הפגיעה באזרחים. בשבועות האחרונים ארצות הברית פעלה להכניס 100 משאיות סיוע ביום לעזה ממצרים ומתאמת עם ארגוני סיוע. כעת החשש הוא שבמפלגה הדמוקרטית ייגברו הקולות שיידרשו להאריך את ההפוגה.