משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, נועד היום (רביעי) עם שר הביטחון יואב גלנט במפגש ראשי רשויות פורום קו העימות שנערכה עתה בנהריה. "דרשנו משר הביטחון הצהרה ברורה לגבי ביטחון תושבי הצפון בכלל וקו העימות בפרט. במהלך המפגש, שר הביטחון התחייב בקולו לשתי אופציות כדי להחזיר את בטחון התושבים", אמר דוידוביץ'.

"תהיה עדיפות להסדר מדיני בינלאומי שיבטיח את הרחקת החיזבאללה על בסיס 1701 של האו"ם אל מעבר לליטני", הבהיר גלנט ואמר שאם זה לא יצלח, אזי "מדינת ישראל תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה להרחקת החיזבאללה באמצעים צבאיים. עד אז לא יוחזרו תושבי קו העימות המפונים לביתם". 

יואב גלנט עם ראשי רשויות בצפון (צילום: אריאל חרמוני)
יואב גלנט עם ראשי רשויות בצפון (צילום: אריאל חרמוני)

"זאת ועוד הצגתי בפני השר נקודות הנוגעות לכלל רשויות קו העימות ובתוכן: הסדרה חוקית של פעילות כיתות הכוננות וצוותי החירום היישוביים כולל גיוסם. הגדלת והסדרת כלל מרכיבי הביטחון ביישובים במטרה לשמור על תפיסת הביטחון/בקשה להארכת מסלול פיצוי לעסקים בדחיפות שיפוי בגין הרס תשתיות עירוניות ושטחים חקלאיים/ תכנית מיגון הצפון - לאור מתן פטור מהיתר לבניית ממ“ד לבתים עד 2 קומות, מבקשים לתת מענקים לתושבי קו העימות להקמת ממ״ד באופן עצמאי ועוד", הוסיף.

לאחר מכן, שר הביטחון סייר בגזרה המערבית של גבול הצפון, וקיים הערכת מצב עם מפקד אוגדה 146 תת-אלוף ישראל שומר, מפקד בסיס חיל הים ומפקדי חטיבות המילואים הפועלות בגזרה. גלנט קיבל סקירה על הפעילות האווירית, הימית והקרקעית המתבצעת להגנה על היישובים ולהתקפה כנגד חיזבאללה. 

יואב גלנט בהערכת מצב בגבול הצפון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יואב גלנט בהערכת מצב בגבול הצפון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

״כאשר נשלים את הליך הלחימה בעזה, נהיה במציאות אחרת בה המאמץ הצבאי יופנה בעיקר לצפון, מפני שהפרופורציה בין חיזבאללה לחמאס ידועה לנו״, הבהיר גלנט, ״אנחנו נחזיר את התושבים לבתים שלהם רק כאשר ייווצרו תנאים לעשות את זה ונהיה בטוחים שאנחנו יכולים לתת להם הגנה, שתהיה בנויה על היקף אחר של כוחות. איפה שהיה גדוד, תהיה חטיבה, יהיה מיגון אחר, יהיו מרכיבי ביטחון אחרים, תהיה תפיסת הגנה כוללת עם סד"כ אחר ועם נוכחות אחרת״. 

״לחיזבאללה יש למעלה ממאה הרוגים ופגיעות מאד משמעותיות בעמדות תצפית, מפקדות ובמחסני אמל"ח, את הדבר הזה אנחנו נבסס לכדי משהו שהוא הבנה והרחבה אופרטיבית של הגזרה, ככה שיהיה ברור שבשטח קו המגע אין איומים - לא בירי נ"ט לא בנוכחות על הגבול ובטח לא בכוחות שיכולים לפשוט לתוך שטח מדינת ישראל מקרוב״, הוסיף.