ישיבת ועדת הכספים בנושא תקציב נוסף לשנת 2023 נפתחה בדברי בני משפחות החטופים, שהגיעו לכנסת כדי לזעוק את זעקתם, ודרשו את החזרתם המיידית. "אני רוצה להחליף את המילה דילמה במילה טרגדיה. 67 ימים הם מופקרים ואנחנו לא יודעים מה יעלה בגורלם, טרגדיה זה להמתין עוד יום שימתינו שם ויחזרו בארונות, אמרה יפעת זיילר, בת דודתה של שירי ביבס, שהיא, בעלה ירדן ובניהם אריאל וכפיר נמצאים בשבי חמאס.

"היא וילדיה כפיר ואריאל נמצאים כבר יותר מידי זמן בשבי החמאס, שמענו השבוע יותר מידי את המילה דילמה או דילמה טרגית כאשר חיי אהובנו על הקו", אמרה זיילר. "מה המשמעות של ת.ז שלי במדינה הזאת אם זה לא בראש סדר העדיפויות? העסקה החזירה אנשים חיים עם סיכוי לשקם את החיים שלהם, כל יום שמשתהים החיים שלהם בסכנה ממשית, אתם עובדים כל יום בשביל עתיד המדינה, כפיר זה עתיד המדינה, אתם חלק מזה, זה לא רק אנחנו. יש לכם מזל שאין לכם בן משפחה בעזה, אתם צריכים ללכת לישון ולקום בבוקר שמה שמניע אתכם זה להחזיר אותם הביתה. כל חייל וחיילת החלום שלהם זה לראות שני פנים ג'ינג'יים ולהחזיר אותם, אבל זה לא ריאלי. אני לא ישנה כי הם לא ישנים, מה יהיה עם עתיד המדינה אם הילדים האלה לא יחזרו בחיים, מה יהיה אז?".

עופרי ביבס, אחותו של ירדן ביבס, הוסיפה: "אנסה לתאר לכם קצת את הסיוט שלנו. לפני שבוע וקצת קיבלנו את ההודעה של חמאס ששירי והילדים נהרגו, אנחנו עדיין לא יודעים אם זה נכון במאה אחוז. אני נעה בין חיפוש שביב של תקווה בפנים לבין מחשבות על איזה הספד אקרא על הקבר, או להתנצל בפני אחי שלא הצלחנו להחזיר אותם, בין השמחה שאני בהיריון, והמחשבה אם התינוק יכיר אותם, לבין זה שאקרא לתינוק או התינוקת ירדן. הם בגיהנום ובסכנה לחיים שלהם בכל רגע, אני כבר לא יודעת איפה לצעוק, פה בארץ או בעולם, ואני לא בן אדם שיודע לצעוק, אני חושבת שהתפקיד שלכם לצעוק, לא שלנו. הם לא יכולים להישאר שם עוד יום אחד, הם מתים שם. כל יום אנחנו שומעים על עוד גופות וזוועות שהם עוברים שם. אין להם זמן, זו לא סיסמה, אין שום דבר חשוב מלהחזיר אותם".

כפיר ביבס (צילום: באדיבות המשפחה)
כפיר ביבס (צילום: באדיבות המשפחה)

נועם אלון, בן הזוג של ענבר היימן, הצטרף לדיון ואמר כי "אין לנו סימן חיים, הצבא לא יודע מה קרה לה, אנחנו לא יודעים אם היא בחיים, אנחנו לא יודעים מה עדיף לה. אני פוחד פחד מוות ממה שהיא עוברת שם, אני מרגיש שכל יום שעובר הסיכוי שלה לחזור בחיים הולך וקטן. בעסקה נשלם מחיר גבוה מאוד, אבל ככל שנשלם אותו מוקדם יותר הסיכוי להוציא אותם בחיים יהיה גבוה יותר. אני רוצה שתרגישו קצת מה עובר עלינו, אני מקווה שיגיע הרגע שתדרשו לקבל החלטה בנוגע לעסקה כזו או אחרת, תחליטו לקבל אותה ולא תפקירו את ענבר וכל החטופים שם".

אסתר בוכשטב, אמא של יגב שנחטף לעזה, סיפרה בכאב: "אני פה כל שבוע, ככל שאני עם משפחות החטופים הלב שלנו נקרע, לא רק על הילדים שלנו, על כולם. קשה לי כבר להעביר את המסר מה אנחנו חווים, מה אנחנו מרגישים, מה אנחנו שומעים. אני מקווה שכל אחד שומע את העדויות של החטופים, לא את התמונות של רגע הפגישה שהם רגעים שמחים, מה שקורה אחר כך. אנחנו חווים כל יום מחדש את העדויות של החטופות, מה שעבר עליהן. אחת החטופות מקיבוץ נירים, הבן שלה נשאר בעזה יחד עם הבן שלי, והיא לא מסוגלת להיפגש איתי, היא לא מסוגלת להתמודד עם זה, היא לא מסוגלת לספר לי מה שעובר עליהם".

משפחות החטופים (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
משפחות החטופים (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"אני דואגת לילדים האלה, ולשירי שהייתה תלמידה שלי. אנחנו מבקשים שכל העיסוק יהיה בעסקה, ליזום עסקה, לחשוב איך עושים עסקה כזו. הייתי חלק מהיום הנורא הזה כתושבת העוטף, אבל אני מוכנה לחכות ליום שאחרי כדי לטפל בזה, אנחנו לא תמימים לחשוב שאפשר לחזור עכשיו, אבל נחכה עד שקודם כל תחזירו את החטופים ואחר כך תתעסקו בביטחון שלנו. קודם תחזירו את הבנים, ההורים, הילדים", הוסיפה.

יזהר ליפשיץ, בנו של עודד ליפשיץ, תיאר: "אנחנו כבר לא מסוגלים לבכות, זו התחושה, אטימות, יכול להיות שנהרוג עוד גדוד לחמאס, יהרגו לנו עוד שני אנשים, ואז הוא יכרע על הברכיים ויחזיר את השבויים, יכול להיות שכן ויכול להיות שלא, ויכול להיות ששבוע הבא שנשב כאן הוא יחליט להרוג 20 שבויים. ישב פה מישהו שכל יום חושב מה עושים לחברה שלו, הוא ישן במאהל. אנחנו יוצרים מסע לחץ כי המגן האנושי הוא שלנו, אז אנחנו לא יודעים מה לעשות, אם אנחנו מפריעים לצה"ל, הסרט של יחיא סינוואר הכלב הנרקיסיסט הזה נמשך. אנחנו מפחדים להישכח, שיהיו לנו אנשים שלא יודעים איפה הם קבורים. אלה שחוזרים מספרים שמתעללים בהם פיזית ונפשית, הגיהנום שנפתח עלינו לא נראה שנסגר, אנחנו פונים ללחוץ בצורה אחרת, לא רק זרועות הצבא והאמצעים שאנחנו מכירים, אנחנו פונים אליכם לפנות למצוא פתרון, כל אחד שיקום ויראה מה הוא עושה כדי למצוא פתרון. אחרי 65 יום כבר לא בוכים".

עודד ליפשיץ  (צילום: באדיבות המשפחה)
עודד ליפשיץ (צילום: באדיבות המשפחה)

"ענבר היימן היא חיה? היא מתה? החבר שלה ישן עם זה. אנחנו תקועים וחיים באפלה אבל תכלס אין לנו פתרון, אולי אנחנו משרתים את הרצון של סינוואר, אבל מה אתם רוצים שנאפשר לעוד חטופים למותר ונאמר שיש מי שיודע מה לעשות? שטבחו בנו צרחנו שיש מי שיודע מה לעשות, בשעה אחת וחצי עוד לקחו נשים ותינוקות, בזזו כל מה שיש, היה מסוק אחד שירה והרג גם הרבה משלנו, נפתח בניר עוז גיהנום שלא נסגר, הזקנים מתים בשבי, הילדים של ביבס או מופצצים, או שזו מלחמה פסיכולוגית, או שיום אחד הם יחזרו, אנחנו מקווים שאנחנו כמו עצם בגרון כדי שלא ישכחו אותנו, תשע שנים של אברה מנגיסטו ורון ארד ששכחו אותם לא מעודדות אותנו, אין לנו מה לומר מעבר לזה שתצביעו בעסקה נכון", הוסיף.

עופרי ביבס, אחותו של ירדן ביבס, בדיון בוועדת הכספים בכנסת, קרדיט: ערוץ הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, השיב למשפחות ואמר: "אני לא חושב שמישהו מחברי הכנסת חלקו על מה שאמרתם, אנחנו סבורים אותו דבר. הייתם בפגישות בסיעות, גם בסיעה שלנו, דרכנו היא ברורה. כל אחד מאתנו אומר את זה לאנשים שקובעים, מראש הממשלה ושר הביטחון. אנחנו מעלים את העניין הזה, ולא נרפה, על כל פנים נעשה את כל מה שאפשר. הנושא גם של פיקוח נפש וגם של פדיון שבויים, שאצלנו מעל הכל, ואני אומר את הדברים בשם כל חברי הוועדה וכל חברי הכנסת. אני שמח שאתם כאן במצב הנורא הזה, מאוד חשובים הדברים שאתם אומרים, הם נכנסים לליבנו. אני מתפלל יחד עם כולכם שהחטופים יחזרו, לא ראינו דבר כזה, וזה צריך להיות הדבר הראשון. בכל החלטה שתתקבל ופורום שנשתתף בו, זה יהיה הדבר הראשון".