המגעים לעסקה עם החמאס: היום (ראשון) צפויה להיפתח בפריז פסגה בהשתתפות בכירים מישראל, ארה"ב, קטאר ומצרים בניסיונות להגיע להסכם בין ישראל וארגון הטרור שפתח במלחמה ב-7 באוקטובר. בפסגה ישתתפו בין היתר ראש המוסד, דדי ברנע, ראש ה-CIA, ויליאם ברנס וראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל.

למרות שיש עדיין מחלוקת רבה בין הצדדים, הניו יורק טיימס מדווח כי יש אופטימיות ושההסכם נמצא בהישג יד. העיתון דיווח במסגרת העסקה שנרקמת יתבצע שחרור הדרגתי של החטופים שבידי חמאס בתמורה להפסקת אש בת חודשיים בלחימה ברצועת עזה. העסקה צפויה להיחתם בשבועיים הקרובים.

הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

על פי הדיווח, במסגרת העסקה שנרקמת יתבצע שחרור הדרגתי של החטופים שבידי חמאס בתמורה להפסקת אש בת חודשיים בלחימה ברצועת עזה. העסקה צפויה להיחתם בשבועיים הקרובים. גורמים אמריקאים מסרו כי טיוטת ההסכם ממזגת הצעות שהציעו ישראל וחמאס ב-10 הימים האחרונים. למרות שעדיין נותרו מחלוקות חשובות שצריך לפתור, צוות המשא ומתן אופטימי באשר לחתימה.

הנשיא ביידן שוחח ביום שישי בטלפון עם מנהיגי מצרים וקטאר, ששימשו כמתווכים עם חמאס, כדי לצמצם את המחלוקות שנותרו בין הצדדים. על פי הדיווח ראש ה-C.I.A וויליאם ג'יי ברנס צפוי להגיע לפריז לשיחות עם בכירים ישראלים, מצרים וקטארים. אם הכל יילך כשורה, ביידן עשוי לשלוח את יועצו הבכיר ברט מקגורק, שחזר זה עתה לוושינגטון, בחזרה לאזור כדי לעזור להשלים את ההסכם.

העסקה המתגבשת כעת תהיה רחבה יותר בהיקפה מהקודמת, אומרים גורמים רשמיים. בשלב הראשון תיפסק הלחימה למשך כ-30 יום, בעוד נשים, קשישים ובני ערובה פצועים ישוחררו על ידי חמאס. במהלך אותה תקופה, שני הצדדים יעבדו פרטים על שלב שני שיפסיק את הפעולות הצבאיות למשך כ-30 יום נוספים בתמורה להחזרת חיילים ואזרחים ישראלים. באשר ליחס בין הפלסטינים שישוחררו מבתי הכלא הישראליים עדיין מתקיים משא ומתן, אך הדבר נתפס כסוגיה ניתנת לפתרון. ההסכם יאפשר גם סיוע הומניטרי נוסף לעזה