בזמן שישראל והמתווכות ממתינות לתשובת חמאס באשר למתווה שהוסכם בפסגת פריז, בכיר ישראלי מסר הלילה (בין חמישי לשישי) לרשת NBC האמריקנית כי "הסיכוי כרגע לעסקת שחרור החטופים - לא יותר מ-50%. יש עוד אתגרים רבים בדרך להסכם ולא ברור אם היא אכן תתממש. כרגע זה אפשרי רק אם סינוואר יוותר על 3 הדרישות שלו".

מתווה העסקה שעל הפרק כי שהובא בוול סטריט ג'ורנל בהסתמך על גורמים אמריקנים וערבים המעורים במגעים כולל בשלב הראשון פסקת אש למשך שישה שבועות, במהלכו חמאס יאסוף חטופים ויביא לשחרורם. בשלב זה צפוי שחרורם של החטופים המבוגרים, החולים והילדים. תושבי עזה יורשו לנוע בחופשיות ברחבי הרצועה. 

שיירת הצלב האדום ברצועת עזה (צילום: AFP via Getty Images)
שיירת הצלב האדום ברצועת עזה (צילום: AFP via Getty Images)

השלב השני יתחיל בשחרורן של החיילות ע"י חמאס. תוגבר הכנסת הסיוע לרצועה, ותובטח פעילותם של בתי חולים, מאפיות ושירותי מים שונים ברצועה. השלב השלישי יכלול שחרורם של החיילים וגופות החטופים. שלב זה מוערך כרגיש ביותר, כשחמאס יוכלו להמשיך ולהחזיק בקבוצת חטופים מצומצמת אם בישראל יסרבו לשחרור של אסירים ביטחוניים "כבדים".

בשלב זה הדיונים עוסקים ביחס המספרי בין האסירים הפלסטינים לחטופים, כשחמאס העלו דרישה לשחרור של 150 אסירים בעבור כל חיילת.  הגורמים ציינו כי בישראל רוצים להשיב את כלל החיילים המוחזקים בעזה, וטרם נקבע כמה אסירים פלסטינים ישראל תהיה מוכנה לשחרר בתמורה.

יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

לפי העיתון, המתווכים האמריקנים דוחפים לעסקת הפסקת אש שתוכל להוביל להפסקה ממושכת מספיק לעצירת המומנטום של הפעילות הצבאית של ישראל ברצועה, ולבסוף תהווה את הקרקע להפסקת אש מתמשכת, כך עפ"י גורמים אמריקנים וערבים המעורים במגעים. המתווכים האמריקנים טוענים כי יהיה לישראל קשה לשוב לעצימות הצבאית הנוכחית ברצועה לאחר הפסקת אש של מספר שבועות, ואף אמרו לעמיתיהם המתווכים שבישראל שוקלים לעבור לשלב אחר בלחימה בו הפעילות ברצועה תהיה מוגבלת יותר, כולל התקיפות האוויריות- זאת לאחר שחרור כלל החטופים.

העיתון "אל ראי אל יום" הפרו קטרי, דווח מצדו ממקורותיו, כי ההצעה שהועברה לחמאס כוללת הפוגה שתימשך ארבעים וחמישה ימים שבמהלכם ישוחררו ארבעים חטופים ישראלים, מבוגרים וחיילות בתמורה למספר שעדיין לא הוסכם עליו של אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל. העיתון מוסר, שעדיין לא נקבע מה יהיה משך ההפוגה, בשלב השני, שבמהלכה ישוחררו חיילים בתמורה למספר שעדיין לא נקבע של אסירים פלסטינים וייכנס סיוע הומניטרי לרצועת עזה. המתווה אינו כולל שום הצעות או סעיפים מדיניים, לא מדבר על הסרת המצור ולא על שיקום הרצועה.