ישראל חסון, לשעבר סגן ראש השב"כ, התראיין היום (חמישי) ברדיו 103FM ושוחח בנושא עסקת החטופים שנידונה על הפרק והמשך התמרון בשטחי רצועת עזה, ובפרט באזור רפיח. 

ימנע את הלחימה ברפיח? הציפייה של הפלסטינים מביקור בלינקן
סהר בת ה-16: "חששתי להיאנס בשבי, אני חיה - אבל בנפש נרצחתי"

לדבריו: "כל אחד מאיתנו עבר את החוויה של להתמקח בשוק, ופה המיקוח הוא על חיים. בשוק כשאתה ממצמץ אף אחד לא מוריד את המחיר, ואם אתה מתעקש ומסובב את הגב יש סיכוי שירוצו אחריך ויגידו 'טוב, תגיד מה אתה רוצה'. פעם ראשונה כשאנחנו מנהלים מו"מ על שבויים, כשלזמן יש מחיר. יחיא סינוואר מבין פעם ראשונה שיש כתישה צבאית, שאין לנו שום כוונה לעצור אותה. הוא עשה פעם אחת הערכת חסר, וגם הפעם הוא עושה הערכת חסר".

"הוא עשה הערכת חסר בחילופים הראשונים שהוא סבר שתוך שבוע הוא ידע לעצור. היום, כתוצאה מכך, הוא הרים את הדרישה שלו עד הקצה. זה חלק ממו"מ, בוודאי. עכשיו יחיא סינוואר, ואף אחד מאיתנו לא דמות שהולכת לחיות לנצח, ואנחנו לא יודעים מה יקרה עוד דקה, אנחנו יודעים רק דבר אחד - שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את דרישות הכניעה של יחיא סינוואר, את זה אנחנו יודעים ואת זה הוא עוד לא הפנים", המשיך.

"יש לנו דרך לעצור את זה ולשחרר את חטופינו בחיים?", נשאל. "יש הרבה שאלות שאנחנו לא שואלים בקול רם מפאת כבודם של המצרים. אבל עניינו בראשנו, כל הדברים שנכנסו חלק לא מבוטל מהם כנראה נכנס דרך הגבול שנקרא רפיח. לא יודע איך, במודע, לא במודע, בשוגג, לא בשוגג. המציאות היא כזו שתשאיר לו חבל ארץ הכי קטן ותגיד שזו עיר המקלט שלו, עזה שלו בחזרה. בטח בגבול חיצוני שיכול מחרתיים לתספק אותו. עזה שלו בחזרה תוך פרק זמן קצר", השיב.

"אנחנו סופרים את ההרוגים שלהם, אבל ברמה האופרטיבית המשמעות של זה לא כל כך גדולה משום שכושר ההתאוששות גדול מאוד", המשיך. "לפיכך, אם אתה לא עושה את הפעולה ומשלים אותה, שאומרת בעברית הכי פשוטה - המשוואה של חמאס, שלטון, יכולת צבאית, לא יתקיים יותר, יהיה פה ריבון אחר שיבטיח את פירוז הרצועה".

בסיום הריאיון, כשנשאל האם ישנו סיכוי לגישור בין הצדדים, המחזיקים בדעות כה קיצוניות, השיב: "בוודאי, בוודאי. יחיא סינוואר עוד דקה יכול למות, הוא יכול למות גם עוד שנה. הנתונים משתנים, הקלפים משתנים, אתה מחזיק דברים אחרים. אם אנחנו נמצמץ אנחנו מורישים פה לילדנו אבדון. אין לנו ברירה, אין לנו שום אופציה אחרת למו"מ עם הדבר הזה. המלחמה הזו לא מלחמה על עזה, היא מלחמה על מצובנו במרחב הזה לשלושים ארבעים השנים הבאות. אם אנחנו ממצמצים פה איבדנו את הדרום, איבדנו אתה צפון ואנחנו על פי תהום".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm