ניסיונות להגיע להפוגה קצרה בעזה עם כניסת הרמדאן: ארצות הברית מפעילה לחץ גדול על ישראל וחמאס להגיע להפסקת אש כדי "לא לעורר את רגשותיהם של המוסלמים ברחבי העולם לאור התמונות ברצועת עזה". במקביל, נמשכים גם המגעים לעסקה לשחרור חטופים, כשגורם בחמאס ששוחח הבוקר (שני) עם העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הפרו קטארי, הבהיר כי הארגון אינו מתנגד למתווה שבמהלכו יגיש רשימה ראשונית הכוללת שמות של החטופים ומצבם. לדבריו "חמאס הודיע כבר למתווכים בנוגע למצבם של כמה אסירים ועל מצבם הבריאותי הקשה".

מקור מצאי אישר בפני העיתון כי ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, הגיע לקהיר ביום שישי האחרון, לאחר שנפגש גם עם ראש המוסד דדי ברנע. במהלך הפגישה דנו השניים בהפוגה הומניטרית קצרה, בין יומיים לארבעה ימים, שבמהלכה, כך על פי הגורם, "ניתן יהיה לסלול את הדרך למשא ומתן מחודש על פי המתווה שהוסכם בפסגת פריז".

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, יחיא סינוואר (צילום: רויטרס,gettyimages)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, יחיא סינוואר (צילום: רויטרס,gettyimages)

עוד הוסיף גורם בחמאס, כי קיים סנכרון מלא בין הזרוע המדינית והצבאית של חמאס, כמו גם לשאר הפלגים ברצועת עזה. על המחלוקות בין בכירי הארגון אמר: "קיימים ניסיונות נואשים שבאמצעותם מבקש נתניהו לשקם את תדמיתו ולהפיג את הלחץ הפנימי המופעל עליו, לאור המשך הרג החטופים על ידי הצבא הישראלי. סינוואר אינו מנותק קשר מההנהגה בחו"ל, ואין לדיווחים על כך שוב בסיס".

בכל הנוגע למצב ארגון הטרור, לאחר לחימה של חמישה חודשים, טען: "הארגון לא נשבר, וכי מי שנמצא במצב קשה ובמצוקה זאת ישראל. למרות טיסות של 24 שעות מעל הרצועה, וסיוע של מדינות אירופיות לכיבוש הישראלי במאמצי המודיעין הנרחבים, הם לא הצליחו לשבור את הזרוע הצבאית, ולא לפגוע במפקדי השטח הבולטים".

לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

עצרת בכיכר החטופים, מחזיקות ידיים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת בכיכר החטופים, מחזיקות ידיים (צילום: אבשלום ששוני)

המוסד התריע בסוף השבוע האחרון כי חמאס מתבצר בעמדתו כמי שאיננו מעוניין בעסקה ואף חותר להבערת האזור במהלך הרמדאן על חשבון הפלסטינים ברצועת עזה. עוד נמסר מהמוסד כי נמשכים המגעים לעסת חטופים ושיתוף הפעולה עם המתווכות בניסיון להביא לצמצום הפערים וקידום הסכמות. במקביל, עיתון הוול סטריט ג'ורנל דיווח אמש כי להערכת אנליסטים, בחמאס גוררים רגליים עם העסקה מתוך תפישתו של מנהיג הארגון יחיא סינוואר כי תקופת הרמדאן תשחק לטובת חמאס, ותגרום לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל להגיע להסכמות תוך ויתורים נרחבים.