״אני לא יכולה לעמוד בזה. אני אגיע יום קודם לבית העלמין אפקוד את קברו של אחי. אני לא יכולה לעמוד ליד קבר אחי ולקבל מול העניים את הדבר הזה״, כך אמרה היום (רביעי) אחות שכולה מאשדוד כששמעה שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ייצג את הממשלה בטקס יום הזיכרון בבית העלמין באשדוד.

נתניהו בהר הרצל, בן גביר באשדוד: פורסמו שיבוצי השרים לבתי העלמין ביום הזיכרון

גורם ביד לבנים בעיר אמר ל"מעריב" כי בשעה האחרונה פנו מספר משפחות והודיעו כי אין בכוונתן להגיע ביום הזיכרון לבית העלמין והן אף ביקשו שראש העיר יחיאל לסרי יפעל מול מזכירות הממשלה לשינוי השיבוץ של בן גביר בבית העלמין. מעיריית אשדוד סירבו להגיב.

בנוסף, בשעה האחרונה הודיעו כמה משפחות שכולות באשדוד כי הן מתכוונות להחרים את טקס הזיכרון ולא לפקוד את קברי יקיריהם בשל ההחלטה שהשר שייצג את הממשלה הוא בן גביר. ״אני לא חושב שביום הזיכרון שהוא יום קדוש ביותר האירוע יחולל על ידי מי שלא שירת בצבא שאין לו ידע ומושג מה זה צה״ל. ההחלטה הזאת היא להפוך את יום הזיכרון ליום שבו קשה לזיכרון הנופלים ופגיעה במשפחות״, נאמר.

אפרים נחום, אחיו של סגן עמוס נחום ז״ל, קצין שריון שנפל בקרב ההתקפה על סוריה במלחמת יום כיפור, אמר: ״אני אפקוד את קבר אחי. אני לא אכעס על מי שיעדר. אבל אני פגוע מהחלטה של הממשלה לשלוח את בן גביר כנציג, בעקבות הדרך שהוא מוביל אותנו לתהום בהכל. הדרך המשיחית שלו התפיסה הפשיסטית שהוא אוחז בה. אני אעמוד ליד קבר אחי וחבריו הגיבורים, אני אשמע את דברי השר, אבל לא אשמיע קריאות. אני לא אתן לו את התענוג הזה״ .

"ראוי לבחון את הנושא שוב"

גם בכפר סבא התחוללה סערה בעקבות פרסום שיבוצי השרים המגיעים לטקסים הממלכתיים. מתנגדים להגעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חושבים שהיא לא ראויה, ולצד אמירות התושבים יצאה לדרך גם עצומה, עליה חתמו עד כה 1,445 מתוך 3,000.

קובי פדוה, תושב העיר: "אין מקום להגעתו של סמוטריץ' ביום הזיכרון לבית העלמין בכפר סבא. רבים בציבור הכפר סבאי אינם מעוניינים בכך ורואים בכך חילול של היום הזה. מוטב כי ימנע מכך. מוטב בכלל שהכנסת תפזר את עצמה ותקבל אמון מחדש. 133 חטופים נמקים בעזה. לממשלה שסמוטריץ' חבר בה, יש סדר עדיפות אחר כנראה. אחרת כבר מזמן היו איתנו".

שר האוצר סמוטריץ'  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
שר האוצר סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

גם עצומה נכתבה בזו הלשון: "תושבי ותושבות כפר סבא מתנגדים להגעתו של השר בצלאל סמוטריץ לטקס יום הזיכרון בעיר. השר, שמחרחר ריב ומדון במדינת ישראל, מזלזל בחייהם של אזרחים וחיילים שנחטפו תחת המשמרת שלו ובחייהם של החיילים שהקריבו חייהם במטרה להשיבם, בוחר להגיע לכפר סבא ביום הקדוש ביותר לחברה הישראלית, למרות הביקורת שתיצור מהומה ותבזה את החללים ואת בני משפחותיהם שמבקשים לכאוב את אובדנם בכבוד ואת כל תושבי העיר. חתמו עכשיו".

ראש העיר רפי סער התייחס לדברים: "כדאי לבחון בשנית את הגעתם של גורמים פוליטיים לטקסי יום הזיכרון בערים". זאת לאור פניות רבות שהתקבלו בלשכתו, בגינן ביקש לבחון בשנית את ההחלטה. עוג הדגיש כי "טקסי הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים מנוהלים ומתקיימים על ידי צה"ל ולא על ידי הרשויות המקומיות".

הוא ציין כי "אנו נמצאים בתקופה מורכבת, הרוחות בארץ סוערות והנפש עדיין כואבת ומדממת את נפילתם של מיטב בנינו ובנותינו בשבת ה-7 באוקטובר ובכל תקופת המלחמה מאז. בכפר סבא אנו פועלים לשמירה על האחדות הקהילתית ואני מאמין כי דווקא על רקע בקשת משפחות שכולות רבות ועל רקע הרגשות הקשים – ראוי לבחון את הנושא שוב ולקיים השנה את הטקסים ללא מעורבות של גורמים פוליטיים. זאת מתוך התחשבות ברגשות הציבור והמשפחות השכולות הכואבות".

בתוך כך, יו"ר ארגון "יד לבנים", אלי בן שם, סיפר ל"מעריב" על העדינות הנדרשת בנושא: "אם הממשלה לא תשכיל לפעול בחוכמה וברגישות, מה שהיה בבתי העלמין בשנה שעברה הם קדימון קטן למה שיקרה ביום הזיכרון בעוד שבועיים".

"יש לנו השנה עוד 1400 הורים, אלפי אחים. המשפחות לא רוצות לשמוע פוליטיקאים ביום הזה. יש משפחות מהשביעי לאוקטובר שהילדים שלהם נרצחו, נשחטו, נשרפו יש להם כעס עצום על הממשלה, וגם על הצבא״, הוסיף.