ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר אלוף (במיל') גיורא איילנד התראיין היום (רביעי) לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM ומתח ביקורת חריפה על הממשל האמריקאי במהלך המלחמה, שלדבריו נמצא "הרבה יותר עם חמאס מאשר עם ישראל", והסביר: "ארה"ב איתנו רק בנושא אחד - החטופים. בכל דבר אחר, הם עם החמאס".

המבקר במכתב חריג לנתניהו ולרמטכ"ל: "אתם לא משתפים פעולה עם הביקורת על הטבח"
מה יקרה בצפון אם תהיה הפסקת אש בעזה? הדילמה של ישראל
לשעבר שגריר ישראל בארה"ב: "לא אתפלא אם יש להפגנות קשר לארגוני הטרור"

"המצב הולך ונעשה רע, הולך ומתרחק מהניצחון המוחלט. יש פה בעיה קשה בצד הישראלי, ובעיה לא פחות קשה בצד האמריקני", אמר. "מה שהכי חשוב לארה"ב זה לסיים את המלחמה. הם הניחו שהמלחמה תסתיים תוך כמה חודשים. נמאס להם. אם מדובר על הנושא של רפיח והכנסת סיוע כלכלי לעזה, הם עם חמאס, בנושא של סיום המלחמה ארה"ב וחמאס הם שני הגורמים שהכי רוצים שהמלחמה תסתיים".

"סינוואר מבין את הדברים הללו היטב ולכן הוא גם לא לחוץ. התשובה הטובה ביותר בראייתו היא לא לתת תשובה", הסביר. "ארה"ב מסייעת לישראל, אך בראש ובראשונה מסייעת לעצמה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מפגינים פרו פלסטינים (צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
מפגינים פרו פלסטינים (צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)

הוא קשר את סיום המלחמה להפגנות באוניברסיטאות בארה"ב, וטען: "יום אחד עוד יתפרסם הקשר בין הבית הלבן לארגונים האסלאמיסטיים הקיצוניים. הממשל ודאי לא בולם את המהומות בארה"ב, ולדעתי גם מעודד אותן".

נזכיר, כי לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, ד"ר מייקל אורן, אמר: "לפני כמה ימים יצאתי בקריאה לנשיא ביידן לחקור את מקורות המימון של אותן ההפגנות בקולומביה ובשאר הקמפוסים - אני לא אתפלא אם יש להם קשר לארגוני הטרור".

עם זאת, איילנד מסייג: "הממשל הזה עושה אבחנה חדה בהשוואה לבעיה של ישראל מול איראן, במובנים הללו איתנו, אבל הם לא איתנו בנושא העימות הישראלי פלסטיני נקודה".

באשר לעמדתם מול המלחמה בצפון, אמר איילנד כי הם יהיו בעדנו במלחמה מלאה מול חיזבאללה - אך "יגידו לנו להילחם ושלא נעז לגעת בתשתיות האזרחיות בלבנון", הסביר. לטענתו, "ארה"ב משחקת משחק לא מוצלח מבחינתנו, ובמידה רבה מאוד גם צבוע. את חלק מהדברים הרווחנו בצד. נשיא ארה"ב מתעב את נתניהו, וזה במידה רבה לא באשמתו של ביידן אלא באשמת הצד האחר. אנו לא הולכים לשום מקום טוב, אי אפשר להגיע לתוצאה בעזה אם אומרים רק ניצחון צבאי. אין שום מנוף אמיתי על חמאס כרגע, זה המצב העצוב". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm