המתווכים במצרים ובקטאר ביקשו מחמאס לתת להם זמן נוסף לפני שליחת תגובתו, כך מסרו הבוקר (שישי) מקורות מצריים לעיתון אל-אח'באר. על פי הדיווח, המתווכים הקטארים והמצריים, ומאחוריהם האמריקאים, קיבלו איתותים ברורים כי עמדת חמאס לגבי ההצעה שקיבלו לפני שבוע היא "שלילית", והיא לא מקובלת בצורה שקיבלו.

אלפי חיילים לבנונים לאורך הגבול: ההצעה הבריטית לרגיעה בצפון

זו הייתה סיבה ב-48 השעות האחרונות לחזות במגעים מצריים-ישראלים-אמריקאים: למנוע את קריסת המשא ומתן ובמאמץ להגיע לנוסחה המקובלת על שני הצדדים. לאותה מטרה, "קהיר השיגה הבטחה ישראלית לדחות את תחילת כל מבצע צבאי ברפיח, לפחות עד סוף השבוע הבא".

לפי המקורות, חמאס רוצה אישור לנסיגה מוחלטת של צה"ל מכל אזורי רצועת עזה, בעיקר מעמק עזה, או מה שמכונה "אזור נצרים". נסיגה זו חייבת להתבצע בהקדם האפשרי, תוך הבטחת חופש תנועה מוחלט בין צפון ודרום רצועת עזה.

עוד על פי המקורות שבקיאים בפרטי המו"מ, יש מה שאפשר לכנות "פיקדון אמריקאי-מצרי", שהוצע ל"חמאס", שבו ארה"ב ומצרים מבטיחות כי צה"ל לא יחזור למלחמה ברצועת עזה לאחר תום ההפוגה. החמאס דרש כי "ההתייחסות לסעיף זה תהיה ברורה". הוא גם דרש כי "טורקיה תהיה ערבה להסכם גם כן, וכי המדינות הערבות לא יהיו מוגבלות לקטאר, מצרים וארה"ב בלבד.

הצד המצרי נוקט בימים אלה בגל הלחץ הגבוה ביותר על חמאס, בטענה שהעמדה האמריקאית "הולמת" שכן "ארה"ב דואגת מאוד להגיע להסכם, והיא ממשיכה להפעיל לחץ על נתניהו, גם במחיר של התרחבות הבעיות המובילות בתוך ממשלתו, וגם בתוך הצבא", כך על פי הדיווח. כמו כן, קהיר טוענת כי "וושינגטון לא רוצה שישראל תפתח במבצע רפיח, כי זה משקף מבוכה רבה יותר לממשל האמריקאי ברמה הציבורית, שכן עצירת מחאות הסטודנטים הפכה למטרה המרכזית עבור ממשל ביידן".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

על פי המקורות, השעות הקרובות יכריעו, מכיוון שהאמריקאים מדברים על ערבויות שלא תהיה חזרה למלחמה, אם חמאס יסכים להפוגה, ושאי אפשר ללחוץ על ישראל יותר ממה שארה"ב לוחצת עכשיו. העמדה של חמאס אומרת כי "הבטחות להפסקת המלחמה, נסיגת כל כוחות צה"ל והבטחת חופש התנועה הם - תנאי יסוד ואי אפשר לעקוף אותם".