ממשלת בריטניה הטילה היום (שישי) סנקציות נגד ארגון להב"ה ונגד ארבעה מתנחלים נוספים עקב אלימות נגד פלסטינים. משרד החוץ הבריטי הודיע: "לא נהסס לנקוט פעולות נוספות אם הרשויות הישראליות לא יפעלו בנושא ויתנו מענה לצורך להגן על אזרחים פלסטינים חפים מפשע".

סערה בליכוד: עימות חריף בין מירי רגב לאמיר אוחנה על רקע טקס המשואות
קבע חוק - והסתבך בגללו: הרגע המשעשע של ראש ממשלת בריטניה לשעבר

חבילת הסנקציות כוללת שתי קבוצות שלדברי בריטניה הסיתו וקידמו אלימות נגד קהילות פלסטיניות ביהודה ושומרון, וכן ארבעה מתנחלים. כאמור, הטילה בריטניה סנקציות כנגד ארגון להב"ה עקב פעולותיה.

בנימין נתניהו ודיויד קמרון (צילום: מעיין טואף/לע״מ)
בנימין נתניהו ודיויד קמרון (צילום: מעיין טואף/לע״מ)

ארבעת המתנחלים שהוטלו עליהם סנקציות הם:

  • נעם פדרמן – פעיל קיצוני ובעבר הדובר של תנועת כך ומראשיה בטרם הפסיקה את פעילותה, בשעה שהתנועה הפיצה קריאות למדיניות גזענית בוטה ואלימה. הוא אימן מספר קבוצות של מתנחלים לבצע פעולות אלימות נגד פלסטינים ולימד אותם כיצד להימנע מההשלכות האפשריות של מעשיהם על ידי צה"ל.
  • נריה בן פזי – אחראי לבנייה בלתי חוקית של שלושה מאחזים בלתי חוקיים בין 2015-2023, שתמך והשתתף במתקפות אלימות ובעקירה של קהילות בדואיות ופלסטיניות בהודה ושומרון.
  • עדן לוי – תועד במקרים רבים משתתף במתקפות ובניסיונות להטיל אימה על פלסטינים. ב-12 באוקטובר 2023 הוא היה מעורב בתקרית שבמהלכה תושבי כפר פלסטיני הוכו והותקפו מינית.
  • אלישע ירד – בעל עבר של הצהרות וקריאות מתסיסות שמסיתות לשנאה דתית ולאלימות, לרבות הרג פלסטינים על רקע דתי, וקריאות להשתלטות על אדמות פלסטיניות ולגירוש פלסטינים מהגדה המערבית.

חבילת הסנקציות הנוספת הזו מתמקדת בגורמים שמסיתים לאלימות מתנחלים ופועלים באלימות כלפי קהילות פלסטיניות ביהודה שומרון. הצעדים החדשים הללו באים בעקבות עלייה חסרת תקדים באלימות מתנחלים בשנה האחרונה, ובאה לאחר חבילת הסנקציות הבריטית הקודמת בפברואר.

אלישע ירד (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אלישע ירד (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר: "מתנחלים קיצוניים חותרים תחת הביטחון והיציבות ומאיימים על האפשרות העתידית של שלום. חבילת הסנקציות הנוכחית מתמקדת בשתי קבוצות שמובילות את המתקפות הללו, וארבעה אינדיבידואלים שאחראים ישירות לאלימות חמורה נגד אזרחים פלסטינים. הרשויות בישראל חייבות לפעול נגד האחראים למעשים הללו. בריטניה לא תהסס לנקוט פעולות נוספות במידת הצורך, לרבות באמצעות סנקציות נוספות".

אלישע ירד מסר בתגובה: "התבשרתי היום שזכיתי להיכנס לגזרות הספר הלבן החדש. לפני 80 שנה שלטון המנדט הבריטי רדף אחרי גיבורי המחתרות, וגם היום הבריטים ממשיכים להילחם נגד חלוצי ההתיישבות בניסיון להביא להקמת מדינה פלסטינית ביו"ש. לבריטים יש ניסיון רב בלנסות למנוע את חזרת עם ישראל לארצו, הם כשלו בזה בעבר והם יכשלו בזה גם בעתיד. ההיסטריה של אומות העולם מלמדת שמתרחש פה ב"ה משהו גדול, ובפעם הראשונה ההתיישבות פורצת את גבולות הספר הלבן שהונחלו כאן במשך שנים ומצליחה להביא להיפוך קערה בשטח".