"לא ניכנע לסחיטה ולאיומים של ארדואן. הכלכלה הישראלית יותר חזקה מדיקטטור כמו ארדואן שמפר הסכמים ופועל בשירות החמאס", אמר שר החוץ ישראל כ"ץ עם סיומו של הדיון במשרד החוץ היום (שישי) בראשות מנכ"ל המשרד וחלק מבכיריו, ובהשתתפות נציגים בכירים ממשרד הכלכלה ורשות המיסים. זאת בהקשר של הקפאת וניתוק פעילויות הסחר עם ישראל שהכריזה עליהן טורקיה לאחרונה.

גיורא איילנד: "עוד יתפרסם הקשר בין הבית הלבן לארגונים האיסלאמיסטים הקיצונים"
שפיות זמנית‎: בפעם הראשונה מאז המלחמה, יצאנו לחופשה | חיים אתגר

"מי שנוקט בצעדים חד צדדיים נגד הכלכלה הישראלית, יקבל תשובה כואבת והולמת. ארדואן רוצה לפגוע בישראל, אבל יפגע בעיקר בכלכלה הפלסטינית. עוד צעד 'מבריק' של הדיקטטור שחולם להיות סולטן", הצהיר השר כ"ץ.

שוק בטורקיה, ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
שוק בטורקיה, ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

"הנחיתי לצמצם כל קשר כלכלי בין ארדואן ובין הרשות הפלסטינית ועזה. ישראל תייצר אלטרנטיבות ליבוא מטורקיה ע"י הגדלת הייצור המקומי ומציאת חלופות מדיניות ליבוא. הכלכלה הישראלית חזקה והכלכלה הטורקית תיפגע הרבה יותר מהכלכלה הישראלית בשל מאזן הסחר בין המדינות. זו טעות שארדואן עוד יתחרט עליה", הוסיף.

רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: REUTERS/Murad Sezer)
רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: REUTERS/Murad Sezer)

בהמשך לדברים, הדיון כלל החלטות משמעותיות ואופרטיביות כמענה חריף להחלטתו החד צדדית של ארדואן לעצור את הסחר עם ישראל. אחת ההחלטות הבולטות עליהן סוכם היא צמצום כל קשר כלכלי בין טורקיה לרשות הפלסטינית ולעזה( וזאת בהתחשב ובהינתן העובדה כי טורקיה היא מדינת הייבוא הכי גדולה לרש"פ עם סך ייבוא של כ-18%). 

כמו כן, סוכם על פנייה לפורומים כלכליים בין-לאומיים לבחינת סנקציות כנגד טורקיה על הפרת הסכמי הסחר, בניית בנק חלופות רחב, בשיתוף משרד הכלכלה, על מנת למצוא בטווח הזמן המיידי אלטרנטיבות למשק הישראלי בשלל תחומים ומוצרים וכן סיוע למגזרי ייצוא ישראלים שנפגעו. לצד זאת, שר החוץ כ"ץ פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' כדי לקדם חבילת סיוע למגזרי ייצוא בישראל שעשויים להיפגע מההחלטה הטורקית.