לשעבר מפקד הגיס הצפוני, אלוף (מיל') נועם תיבון שוחח היום (רביעי) עם יוני הללי ב-104.5fm. בפתח דבריו, ביקר את הממשלה וטען: "הבעיה המרכזית במלחמה היא שהיא לא מנוהלת. הממשלה ורה"מ לא מתפקדים, הם לא מתווים כיוון מה צריך להשיג במבצע ברפיח, האם זה משרת את החזרת החטופים, האם זה משרת את מיטוט החמאס ומה המחירים שאנחנו משלמים שם?".

צבי סוכות: "הלוואי והיה אפשר להחזיר את כל החטופים, לא בטוח שאפשרי"
לאחר חיסול הבכיר: מטח להר מירון; מעל 80 רקטות שוגרו מלבנון | צפו בתיעוד

"ברגע שיש פעולה צבאית שלא מגובה בפעולה אסטרטגית, שמטרתה הייתה צריכה להיות להחליף את שלטון החמאס בשלטון אחר, נוצר ואקום. ברגע שלא לוקחים את הפעולה הצבאית והופכים אותה להישג מדיני אנחנו נופלים לדשדוש ושוקעים בביצה".

"ברגע שאין רגל אסטרטגית, כלומר, שאומרים לצבא: 'אנחנו צריכים שתעשו מבצע כדי שנשיג משהו - זה בעצם הופך להיות סוג של ביצה. זה מה שאני מרגיש שקורה לנו עכשיו בעזה. הצבא הגיע להישגים אדירים אבל, אז עצרו אותו לשלושה חודשים, וחלק גדול מההישגים האלה ירדו לטימיון", שיתף. "הוציאו את הצבא החוצה כי המלחמה לא מנוהלת כמו שצריך ולכן, הוא צריך להיכנס עכשיו עוד פעם לטהר את אותם אזורים".

הפצצת מסגד אל-עודה במחנה ג'בליה (צילום: רשתות ערביות)
הפצצת מסגד אל-עודה במחנה ג'בליה (צילום: רשתות ערביות)

"וזה בדיוק מה שאני מדבר עליו: אנחנו צריכים מלחמות קצרות. כל הרעיון במלחמה הוא לעשות פעולה צבאית שתוביל להישג מדיני. ברגע שלא לוקחים את הפעולה הצבאית והופכים אותה להישג מדיני אנחנו נופלים לדשדוש ושוקעים בביצה".

ביקורת מדינית

הוא מתח ביקורת על האמרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי "ניצחון מוחלט": "כולנו מבינים שזה לא מוביל לשום מקום. אני כבר מה-8 באוקטובר אומר דבר מאוד פשוט: כל מי שמעורב במחדל צריך לקחת אחריות ולהתפטר ולפנות את הדרך למנהיגות שתוכל להביא את המדינה לניצחון".

הוא הוסיף כי לדעתו "ביבי נתניהו שקוע רק בדבר אחד בהישרדות האישית שלו, בקואליציה שלו ולכן, הוא לא מוביל, הוא מובל". הוא הוסיף, כי "ההנהגה בראשותו של נתניהו, כרגע חוץ מלפזר סיסמאות ריקות מתוכן - לא מובילה אותנו כרגע לניצחון וכולנו משלמים את המחיר".

עוד אמר: "צריך להסתכל על התסכול האדיר בצבא, הצבא עשה פעולות אדירות - כל ההישגים האלה בגלל שהממשלה לא מקבלת החלטות. לכן, זה מתמסמס. ככה לא ננצח מלחמה- אני אומר את זה כבר הרבה זמן".

הוא שיתף שלא ברור "מה מחיר שחיקת היחסים הכל כך חשובים שלנו עם ארה"ב, עם מצרים, שהיא בת ברית מאוד חשובה. איך זה ישפיע על בית הדין בהאג, ועל מדיניות החוץ של מדינת ישראל".

מה עם הצפון?

על רקע ההתחממות בצפון והמטח הכבד לעבר הר מירון, אמר תיבון כי "מדינת ישראל הפקירה את תושבי הצפון ואת גבול הצפון, אין הגדרה אחרת. אולי אנחנו מנצחים ברמה הטקטית אך ברמה האסטרטגית אנחנו מפסידים. החיזבאללה מריח את החולשה של ממשלת ישראל. הדבר שהכי שורף לי את הלב: אף אחד לא מדבר עם תושבי הצפון. צריך לפתור את הבעיה בצפון אי אפשר להמשיך את זה".