גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, שוחח עם יוני הללי ב-104.5fm על סוף השבוע הקשה שעבר על תושבי הצפון. בהמשך היום הוא אמור לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל טרם החליט אם יגיע. 

הממשלה בדרך לפירוק? "כל סעיף וסעיף באולטימטום של גנץ הוא פצצה"  
סקר בבריטניה מצא: הנתון המבהיל של הסטודנטים שתומכים בטבח 7 באוקטובר

בפתח דבריו אמר: "במקום להתעסק במציאות המורכבת והכל כך קשה שיש בצפון, אלפי אנשים מפונים, אלפי אנשים שכבר שמונה חודשים בלי פרנסה, חלקם יורדים מתחת לקו העוני, אנחנו נדרשים לקיים שם מערכת שירותים בתוך מציאות בלתי אפשרית של בתי ספר, בתי ילדים. כשהבנקים סגורים, חנויות האוכל סגורות, אין פה שום שירותים אחרים ויש התעלמות מוחלטת מזה".

גיורא זלץ (צילום: אלבום פרטי)
גיורא זלץ (צילום: אלבום פרטי)

ראש המועצה האזורית ביפר על סוף השבוע שעבר על תושבי הצפון: "נורו פחות או יותר 100 טילים ארוכי טווח, היו 32 התראות על כטב"מים, היו חדירות של כטב"מים והיו כמה שנפלו, אזעקות רצופות. צריך להבין שכשיש אזעקה כזאת, תושבי המועצה שלי נשכבים על הרצפה ומגנים על הראש כי אין מיגון".

ראש המועצה לא רואה לאן הדברים הולכים: "לכן, אני חושב שהעיסוק צריך להיות ששמונה חודשים לאחר תחילת המלחמה הצפון לא מופיע בהגדרות המלחמה, אין שום אמירה לאן אנחנו הולכים, רוב האנשים לא מבינים את הנזק והסיכון של הפינוי הכל כך ארוך, והחיים במלחמה הזו - הוא אחר אבל לא קטן מהחזרה הביתה".

הוסיף: "לכן, אנשים עושים מצביעים ברגליים, עושים את השיקול וחוזרים הביתה, כי המציאות הזו היא בלתי אפשרית לחיות בה".

זלץ מאוכזב מהממשלה: "רה"מ והקבינט לא צריכים אותנו בשביל להציב את החזרה הביתה בלוח זמנים סביר. מה שלא יקרה בקיץ 24 יקרה במקרה הטוב ב-25. המשימה של מדינת ישראל צריכה להיות שאנחנו תושבי הצפון חוזרים בקיץ לביתנו, עם תוכנית כלכלית מקיפה".

תקיפת צה"ל בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

כשנשאל מה הוא מצבה מהממשלה לעשות מול לבנון השיב: "אני יכול לתת המון עצות אבל זה לא תפקידי. מה שאני כן יודע, שכל שבוע שעובר המציאות נעשית יותר מורכבת וקשה. והדבר הראשון שהממשלה חייבת לעשות הוא לא לקבל את התכתיב של החיזבאללה שככל שיורים בדרום אז הוא יורה פה. ככל שהמלחמה נמשכת אז הוא ממשיך כאן. כל השנים האחרונות היו כל כך הרבה דיבורים על היכולות של מדינת ישראל להילחם בכמה חזיתות במקביל, מה אנחנו אומרים לתושבים בדרום?"

הוא מסביר: "מדינת ישראל חייבת לפעול בצפון בנפרד ממה שקורה בדרום, והחיזבאללה חייב להבין שלשם הולכים. המציאות הזו של עשרות אלפי מפונים, של עשרות אלפי תושבים שחיים בתוך אזור מלחמה - ממשלת ישראל חייבת לקבל החלטות ולבצע אותן. המשימה של הממשלה היא אפשרית וישימה: להחזיר אותנו, בביטחון מספיק, בקיץ הזה הביתה".

מטולה חרבות ברזל (צילום: יוסי אלוני)
מטולה חרבות ברזל (צילום: יוסי אלוני)

כשנשאל בסיום השיחה, מה יאמר לנתניהו בפגישתם השיב זלץ: "ראשית אני צריך להחליט האם אני הולך לפגישה או לא. כי להיות עציץ או תמונה, אני לא מתכוון להיות. נכון להיום הממשלה לא מחוברת, לא עוסקת ולא נותנת כמעט שום פתרון למציאות המורכבת שישנה פה, לא תקציבים, לא סמכויות, ולכן אני צריך להחליט עם עצמי האם יש בזה טען או אין. עוד לא החלטתי".

סייע בהכנת הכתבה אריה ברחד.