השר וחבר קבינט המלחמה, בני גנץ, מסר אמש הצהרה בה הציב אולטימטום לראש הממשלה בנימין נתניהו ואיים בפרישה מן הממשלה. "על קבינט המלחמה לגבש ולאשר עד 8 ביוני תוכנית פעולה כוללת בעלת שישה יעדים", אמר. חיים רמון, המשנה לראש הממשלה לשעבר, התייחס לדברים בשיחה שקיים היום (ראשון) עם אראל סג"ל ויוסי יהושוע ב-103FM.

מושב חייו: הקרב האמיתי של נתניהו הוא בכלל לא בעזה | אנה ברסקי
אמא של החטופה רומי גונן: "אני יודעת שהבת שלי חיה, יש לי ודאות גמורה"

"האולטימטום הזה הוא זר מצד אחד ותמוה מצד שני", אמר רמון בפתח השיחה. "גנץ, יחד עם נתניהו וגלנט, הם האנשים שמרכיבים את קבינט המלחמה. הוא אישר את תוכניות הצבא, והם נכשלו בהשגת המטרה - מיטוט חמאס הצבאי והאזרחי. זה היה נהדר מבחינתו של גנץ. הם אחראים לכך שלא הושגו המשימות, על כך שהתוכניות של צה"ל ללכת לצפון הרצועה ולא לכבוש אותה כי רק כך אפשר למוטט את חמאס ולעשות ממשל צבאי זמני. תראו כמה התוכנית הזו הייתה מופרכת. עכשיו צה"ל מודיע שהוא מצא 20 מנהרות ממצרים לרצועה. זה היה ידוע קודם. במשך שבעה חודשים אפשרו הצבא והקבינט המלחמה, בגלל שלא הלכו על רפיח, להזרים חמצן לחמאס". 

מנהרה בח'אן יונס בה הוחזקו חטופים  (צילום: דובר צה''ל)
מנהרה בח'אן יונס בה הוחזקו חטופים (צילום: דובר צה''ל)

"אני לא זוכר כמעט שקבינט שינה תוכניות של הצבא. הדרג המדיני אשם וצריך לשאת באחריות, וקודם כל יש דרג מדיני שאישר את זה, ושר ביטחון שבמקום לנהל את הצבא הפך להיות דובר שלו. רה"מ לא רק אשם במחדל 7 באוקטובר, אבל אם הוא חושב שהוא בסדר - שילך לבחירות. או שהוא צריך להתפטר, הוא, גלנט וגנץ, שלושתם אחראים לניהול המלחמה. במלחמה הזו אנו נכשלנו. אי אפשר היה למוטט את חמאס בלי לכבוש את הרצועה", הוסיף.

"אם היינו לא הולכים רק על צפון הרצועה כדי להחזיר את הביטחון לצה"ל, בשלושת החודשים הראשונים היינו יכולים לעשות הכל", הבהיר. "האמריקאים אומרים לנו שהיו לנו שלושה חודשים לעשות הכל, לא הצלחנו, ויש לזה מחירים. לפני חמישה חודשים הודיע גלנט שיש לו סוחרים עזתים. אחר כך ביבי אומר שלא מצאו כוחות מקומיים. גנץ אמר שהוא יגדל כוחות מקומיים. צריך להבין שאי אפשר למוטט את חמאס הצבאי והאזרחי בלי שהיינו כובשים את הרצועה, מקימים ממשל צבאי זמני, ובו בעת פונים לאמריקאים ולרשות ואומרים להם להכין תוכנית. לצערי, אי אפשר לעשות את זה עכשיו, לכן צריך להודות בכך שנכשלנו אסטרטגית. מי שמתנגד לממשל צבאי ישראלי, הוא בעד ממשל אזרחי של חמאס".

השמדת מנהרת חמאס ברפיח (צילום :רשתות ערביות)

לסיום התייחס למאמצים לכינון עסקה להחזרת החטופים: "סינוואר לא רוצה עסקה וזה לא תלוי בנו. עסקה שלפיה מחזירים 20 ומפסיקים את המלחמה, לא נראה את השאר הרבה שנים. אני חושב שאסור לעשות את זה. צריך לומר שאנו מפסיקים את המלחמה תמורת כולם". 

סייעה בעריכת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM