היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, השלים הבוקר (שני) את סבב פגישותיו עם הבכירים הישראלים יאיר לפיד, יואב גלנט ובני גנץ. הודעת הבית הלבן שפורסמה לאחר הדיונים שקיים סאליבן אתמול עם רה"מ נתניהו, ראש המל"ל צחי הנגבי, השר רון דרמר ועם גורמים נוספים,  מתייחסת לרוב לנושא ההומניטרי לאור פעולת צה"ל ברפיח.

רעידת אדמה באיראן: יורשו המסתמן של ראיסי והמשמעויות
מהלומה לתמנון האיראני: זה שר החוץ שנהרג בהתרסקות

לצורך לייצג תכנית מדינית שתשלים את המהלך הצבאי מוקדשת בהודעה האמריקאית פסקה קטנה, האחרונה בטקסט הדי ארוך. אמנם, לדברי הגורמים המעורים בשיחות עם סאליבן, נושא היום שאחרי היה אחד המרכזיים שהעלה הבכיר האמריקאי מול בני שיחו הישראלים.

מהגורמים נמסר: "האמריקאים לא מבינים מה אנחנו רוצים, מה האסטרטגיה של הממשלה מול עזה. הם אומרים לנו: 'נניח שתכבשו את רפיח, ומה אז? תחזרו אליה עוד חודשיים לכבוש אותה שוב כמו את ג'באלייה?'". האמריקאים רואים בעמדתו של נתניהו שאומרת "קודם נמוטט את חמאס ורק אז נציע חלופה שלטונית", לא מעט יח"צ וניסיון לגזור קופון פוליטי על עוד עימות עם ממשל ביידן.

פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)


הצד האמריקאי טוען כי הממשל הוא שותף מלא לתפיסה שצריך למוטט ולהכריע את החמאס, רק שבוושינגטון סבורים שאי אפשר לעשות את זה בלי להציב בשטח אלטרנטיבה אמיתית. "מדוע החמאס חוזר לחאן יונס וג'באליה?", "מדוע צעירים עזתים מתגייסים לחמאס במקום לברוח ממנו?" - לשאלות הללו האמריקאים נותנים את התשובה הבאה:  כי אין שום אלטרנטיבה בשטח לשלטונו של החמאס. 

כל עוד לא ניצור קואליציה אזורית - מצרים, סעודיה, אמירויות ורש"פ, יחד עם סיוע מהקהיליה הבינלאומית - שתיקח על עצמה לנהל את עזה, אי אפשר יהיה להשמיד את החמאס. מדוע צריך את הרש"פ? כי האמריקאים סבורים כי  בלעדיו האחרים לא יבואו.