חברת הכנסת לימור סון הר מלך ("עוצמה יהודית") קמה במהלך הדיון בוועדת חוקה כאשר משפחות חטופים דיברו. הם צעקו לעברה: "את לא מתביישת?", ולאחר החלה מהומה והוועדה הופסקה. בנוסף, חברת הכנסת טלי גוטליב ("הליכוד") אמרה בוועדה: "המחאה שלכם משודרת באל ג׳זירה ומפרקת את המדינה". בה בעת, בזמן שהחל יום המחאה והשיבוש, בוועדת החינוך קידמו את "יום האחדות".

אחרי סבב הפגישות בישראל, האמריקאים מעריכים: "אין שום אלטרנטיבה לשלטון חמאס"
בן גביר: "לא הייתי פוסל הצטרפות של סער וליברמן לממשלה, הם כוח חשוב"

לימור סון הר מלך קמה באמצע דיון בו דיברו משפחות החטופים (צילום :מתן וסרמן)

כאמור, מהומה התקיימה בפתח דיון ועדת החוקה במהלך דבריהם של בני משפחות החטופים ומשפחות מפורום גבורה. היו"ר ח"כ שמחה רוטמן הכריז על הפסקה ואמר: "האויבים שלנו רוצים לראות אותנו רבים ולא צריך לתת להם את העונג הזה". לאחר דבריו אלו החלו חילופי דברים בין בני המשפחות השכולות למשפחות החטופים והיו"ר רוטמן הכריז על הפסקה שנמשכת גם כעת.

עינב צנגאוקר בדיון על ועדת החוקה על אכיפה בררנית (צילום :הכנסת)

עינב צנגאוקר שבנה מתן חטוף, דיברה בדיון על האכיפה הבררנית של המשטרה, וטענה שגוטליב מסיתה לאלימות כנגדה: "אנחנו חוזרות עם מכות כחולות הביתה. קשה לי להחזיר את ביתי בת ה-13 הסובלת מניוון שרירים לתלם. אני מבקשת שהשר בן גביר לא יטפח על כתפם של שוטרים שמשתמשים באלימות ויזרז את קידומם. לא ייתכן שנחזור הביתה חבולים, ונסיים עצורים ועם כתבי אישום במקום להילחם על היקירים שלנו אנחנו נעים בין תחנות משטרה. תחזירו לי את הילד הביתה. למה חזרתם מהפגרה? איך יש כאן חברת כנסת שמלבה את האלימות נגדי בחוץ? כשהיא קוראת לי אנרכיסטית קפלניסטית ויושבת כאן בוועדה שני כיסאות ממני ולא להתנצל בפניי? אם הייתי פוגעת בכבודה הייתי מתנצלת ומורידה ראש. איך היא מעזה לקרוא לי בטוויטר נוחבה? קפלניסטית אנרכיסטית?".

בנוסף, אחרי חילופי דברים בין עינב צאונגקר לח"כ טלי גוטליב - רוטמן הוציא שוב את הדיון להפסקה. החלו קריאות לעבר גוטליב: "השיח שלך מחזק את חמאס, את מסיתה נגדם ואז מפעילים נגדם אלימות".

עינב צנגאוקר בהפגנה (צילום: לירון סמואלס)
עינב צנגאוקר בהפגנה (צילום: לירון סמואלס)

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, אמרה בתגובה לגוטליב: "איפה קובעי מדיניות שצריכים להפוך שולחנות ולהגיד עד כאן? לא גידלתי נאצים בבית. בזמן שהייתם בפגרה עברנו שני טקסים והשיטה של נלך ונהרוג וחרבו דרבו, לא תוביל לשום מקום. מלחמה צריכה תכלית מדינית וזהו. לא להמשיך להילחם עד כלות. היו עסקאות על השולחן ואפשר היה לסיים את זה".

בתגובה, יו"ר הוועדה שמחה רוטמן פנה אליה ואמר: "אני בטוח שהיא לא התכוונה לרמוז שמישהו מגדל נאצים בביתו. יש פה משפחות שכולות, משפחות חטופים המחזיקות בדעות שונות. האויבים שלנו רוצים לראות אותנו רבים ולא צריך לתת להם את העונג הזה". 

שחר מור, אחיינו של החטוף אברהם מונדר: "מדינת ישראל היא לא ילד בן 17. היא אמורה להיות חכמה. בלהיכנס ולשטח אתם רואים את הנולד? אתם חכמים? גיבורים?".

שמחה רוטמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שמחה רוטמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

רוטמן חידש את הדיון עם דברים אישיים על הכבוד שהוא רוחש למשפחות אך לא יהסס לעצור את הדיון. לאחר שהדיון נפסק בעקבות המהומה, רוטמן חידש את הדיון ואמר: "יש כאן משפחות שאיבדו את כל היקר להן , יש משפחות שיש להן חטופים בשבי חמאס, חברי כנסת שהם לצערנו ממשפחת השכול, אני מאוד מבקש לא לחלק ציונים זה לזה ואני לא רוצה להפסיק את הדיון שוב".

בכל ועדות הכנסת

עם חזרת הכנסת מהפגרה, הגיעו נציגי משפחות חטופים לכל הוועדות השונות וקראו: "אתם חזרתם מהפגרה - החטופים עדיין לא חזרו!".

אלה בן עמי, בתו של החטוף אוהד בן עמי ובתה של שורדת השבי רז בן עמי בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח״כ פנינה תמנו שטה:
"אני רוצה להגיד רק משפט אחד וכואב לי להוציא את זה מהפה, אבל אני מרגישה ששום דבר לא מעורר את ההגעה שלהם הביתה. אמא שלי ששבה מהשבי אחרי 54 ימים לא יודעת בעצמה אם היא אלמנה או לא, והפחד הכי גדול הוא שאפספס את ההזדמנות להציל את אבא שלי ואמא שלי תצטרך גם להיות משוחררת מהשבי ולחיות את החוויה המזעזעת הזו וגם להיות אלמנה בלי בעל שיעזור לה ויחזק אותה. אני מבקשת שבכל משפט שלכם בדיון שלכם היום וגם שתלכו לישון בלילה תזכרו את אמא שלי".

אלה בן עמי בתו של אוהד בן עמי בהפגנה מול שער שאול בקריה (צילום: אבשלום ששוני)
אלה בן עמי בתו של אוהד בן עמי בהפגנה מול שער שאול בקריה (צילום: אבשלום ששוני)

ירדן גונן, אחותה של החטופה רומי גונן, בוועדה לקידום מעמד האשה: "אני מסתכלת עליכן, אתן מבין היחידות שהיו כאן כל הפגרה אבל הפגרה הזאת קשה, פתאום יש מימד זמן אמיתי. אני זוכרת את היום שהתחרפנו שיוצאים ופתאום חזרנו והם עדיין שם. אחותי עדיין שם. עדיין יכולה לחוות את העדות של עמית סוסנה על בשרה, עדיין ירויה ביד. בסרטון הזה רואים לרגע את רון בנימין זכרונו לברכה עם שתי הבנות שלו שהיום בשעה 17 יש את הלוויה שלו והדיון הזה מדבר בדיוק על זה".

"עוד אישה הפכה לאלמנה בעקבות אירועי השבעה באוקטובר ו227 ימים שבאו בעקבות. אני בת זוג למילואימניק שהיה 130 ימים בתוך הטירוף הזה, 70 יום בתוך עזה. הדופק שלי על 200 כי כל רגע עוד מישהי יכולה להפוך לאלמנה, עוד חטוף יכול למות, עוד חייל יכול להיהרג, אני לא יודעת מה הפתרון כמו שהציעו פה לפני כן אבל אני כן יודעת שאי אפשר לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאה שונה כי זה לא מה שיקרה".

ירדן גונן אחותה של רומי גונן בכנסת (צילום: מטה משפחות החטופים)
ירדן גונן אחותה של רומי גונן בכנסת (צילום: מטה משפחות החטופים)

מור קורנגולד, אחיו של החטוף טל שוהם בוועדת הכספים, בראשות ח״כ משה גפני ובנוכחות שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנוף: "איך אני אוכל לגדל את הילדים שלי כאן? איך אני אוכל להגיד "כן" למילואים? אני הלכתי לצבא ואני יודע שלא מפקירים אף אחד מאחור. אבל במשך 8 חודשים כל אחד ממי שיושב פה הפקיר אותי, את החטופים, את משפחות החטופים! ואתם ישובים פה, ועל מה מדברים? על הנושאים הכי לא חשובים שיש!".

"כי כרגע הדבר הכי חשוב זה 128 חטופים ואני מציע לכל אחד ואחד מעבר לזה שיש לכם תפקיד ציבורי אתם בני אדם ואני מאמין שכולכם יש לב. תסתכלו טוב טוב אחרי שהשכבתם את הילדים, אחרי שאכלתם טוב, אחרי שנתתם נשיקה לאישה שלכם תזכרו את נווה ויעל. נווה בן 8 ויעל בת 3.  הילדים של אח שלי שחזרו מהשבי. הילדים של אח שלי שאני לא יכול לעבוד עליהם כי הם יודעים איפה אח שלי! הם עברו את זה בעצמם!".

"החמאס הוא ארגון טרור נאצי שאותו אני לא הולך לשנות. אבל מי שלא שמר עלינו זו מדינת ישראל.  מי שלא שמר על החיילים זו מדינת ישראל 
ואם לא תתחילו להתעורר על עצמכם אני באופן אישי ארדוף אתכם יום יום. אם יקרה משהו לחטופים שבחיים או לאח שלי  אנחנו נרדוף אתכם יום יום. ואני מזכיר לכם שאנחנו צריכים להחזיר אותם בשביל השיקום שלנו. תעשו את זה היום בערב תסתכלו מול המראה ותגידו אם אתם אחראים לזה ומה עשיתם כדי לשחרר אותם".

טל שוהם  (צילום: באדיבות המשפחה)
טל שוהם (צילום: באדיבות המשפחה)