לאור בקשתו של התובע בהאג כרים קאן להוציא צווי מעצר נגד ישראל, ונגד רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לצידם של יחיא סינוואר ומוחמד דף, נשאלת השאלה האם ארה"ב, שכזכור מחזיקה באפשרותה לבטל את הצווים, תעמוד הפעם לצידה של ישראל. ארה"ב הועמדה למבחן קריטי כבר עם בוא ההכרזה, אך התבטאויות של גורמים מדיניים בה הביאה לתגובות מעורבות.

לפיד: "לא הגיוני שמוציאים צווי מעצר"; גנץ: "פשע היסטורי שלא ימחה"
עסקת הנורמליזציה בזמן פציעות? נתניהו יכריע את עתיד המדינה | דעה

גורמים במפלגה הרפובליקנית מסרו היום (שני) כי הם "שוקלים כעת להניח כעת להצבעה את ההצעה להטיל סנקציות על בכירי בית הדין בהאג - בתגובה להחלטה להמליץ על צווי מעצר נגד ישראל". הגורמים הדגישו מיד לאחר מכן כי טרם התקבלה החלטה, ובדברים אלה הביעו מתן הזדמנות נוספת לישראל, אך עם זאת לא גינו בתוקף את הבקשה בהאג והותירו את הסיטואציה כולה בצל הספק. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתוך כך, לינדזי גרהאם, סנאטור אמריקאי, פרסם בפוסט ברשת ה-X כי מדובר בהחלטה מקוממת שהיא באמת "סטירת לחי" למערכת המשפט העצמאית בישראל - הידועה בעצמאותה, כדבריו.

הוא המשיך וציין: "אסור לנו לשכוח כאומה שבית הדין הפלילי הבינלאומי איים לפעול נגד הכוחות האמריקאים באפגניסטן - ואנחנו לא חברים", כתב, בהתכוון לכך שארה"ב אינה חברה ב-ICC.

"אני אפרסם הצהרה מפורטת בנוגע לפעולות המקוממות של בית הדין הפלילי נגד מדינת ישראל ואעבוד עם עמיתים משתי הלשכות כדי להטיל סנקציות נגד בית הדין. עם זאת, אלו המחשבות הראשוניות שלי".

הסנאטור לינדזי גראהם  (צילום: רויטרס)
הסנאטור לינדזי גראהם (צילום: רויטרס)

עוד המשיך והאשים את בית הדין בהאג: "הכי חשוב, אני רוצה שהעולם ידע שאני, יחד עם עמיתיי הרפובליקנים והדמוקרטים, וחברי הממשל, דנתי עם ה-ICC בנושא זה לפני שבועות. נאמר לנו שיהיו דיונים עם ישראל לפני ביצוע פעולות כלשהן. הדגשנו כי יש ליישם במקרה זה את עקרון ה'השלמה', שמחייב את ה-ICC לתת למערכת המשפטית של המדינה המדוברת לנוע תחילה לפני כל פעולה שננקטת על ידי בית המשפט".

הוא ציין כי "הצוות של התובע קאן היה אמור להיות היום בישראל כדי לארגן פגישה לשבוע הבא עם הפרקליטות על ההאשמות. נאמר לי מעובדי ה-ICC כי ככל הנראה החקירה תימשך חודשים ולא שבועות, וכי תהיה התייעצות משמעותית עם מדינת ישראל. במקום שה-ICC ימלא אחר התייעצויות מתוכננות עם ישראל, הם הכריזו על צווים".

הוא החריף ואמר: "אני מרגיש ששיקרו לי ושיקרו לי לעמיתים שלי. התובע קאן שיכור מחשיבות עצמית וגרם נזק רב לתהליך השלום וליכולת למצוא דרך קדימה. תובעים שקרנים אף פעם לא מביאים לתוצאות צודקות".

הבית הלבן (צילום: אריב ליב אברמס, פלאש 90)
הבית הלבן (צילום: אריב ליב אברמס, פלאש 90)

בבית הלבן נרשמה תגובה תומכת ומצדדת בישראל המתנגדת להטלת צווי המעצר נגד ישראל בהאג: "היינו מאוד ברורים לגבי חקירת ה-ICC. אנחנו לא תומכים בזה. אנחנו לא מאמינים שיש להם את סמכות השיפוט. ואני רק אשאיר את זה שם לעת עתה", אמרה מזכירת העיתונות בבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, באפריל.

דובר מחלקת המדינה, מאט מילר התנער ואמר שהוא לא יכול "לצאת בתחזיות או הודעות כלשהן", כשנשאל אם ממשל ביידן יטיל סנקציות על בכירי ה-ICC אם ימשיכו להגיש כתב אישום בישראל.

קנצלר אוסטריה: "אנו מכבדים באופן מלא את עצמאותו של ה-ICC.  עם זאת, העובדה שמנהיג ארגון הטרור חמאס שמטרתו המוצהרת היא הכחדת מדינת ישראל מוזכר במקביל לנציגיה הנבחרים הדמוקרטיים של מדינה, אינה מובנת". שר ההגנה הבריטי גרנט שאפס: "בקשת צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט לא תשפיע על המשך ייצוא הנשק שלנו לישראל".