צועדים לעבר "היום שאחרי": פרשן הוושינגטון פוסט דיוויד איגנטיוס חשף היום (שלישי) פרטים חדשים על מעורבות ארצות הברית במגעים לסיום המלחמה, וחתירה לעבר חזרה ליציבות אזורית במזרח התיכון. ראשית פרסם כי להערכת ארצות הברית, הסיכון למלחמה אזורית ירד לאחרונה. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לדבריו, וושינגטון הגיעה לאחרונה ל"הסכמות שקטות" עם איראן, במשא ומתן עקיף דרך עומאן, לפיהן טהרן תגביל את העשרת האורניום עד 60%, ולא תתקין צנטריפוגות חדשות. כתוצאה מההבנות, האיראנים ביקשו סיוע באיתור מסוקו של נשיא איראן שהתרסק בתחילת השבוע – וארצות הברית נענתה לבקשה.

לאורך הדיאלוג בין שתי המדינות, העבירה ארצות הברית אזהרות מפורשות לגבי האופן שבו היא עשויה להגיב להסלמה איראנית. אזהרות אלו גובו בתקיפות צבאיות נגד מיליציות הנתמכות על ידי איראן בסוריה ובעיראק, שנראה כי הפסיקו את ההתקפות נגד כוחות אמריקאים באזורים אלו. במקביל, המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן ממשיכים לירות מל"טים על ספינות בים האדום, אך הם סופגים כמעט מדי יום מכות נגד מכוחות פיקוד המרכז האמריקאי.

מתקפת החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)
מתקפת החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)

להערכת אנליסטים אמריקאים, למותו של הנשיא ראיסי בתחילת השבוע לא תהיה השפעה משמעותית על מדיניות הפנים והחוץ של איראן, ברקע ההערכה כי ראיסי בלאו הכי לא צפוי להחליף את המנהיג העליון המזדקן עלי חמינאי. במקום זאת, הם אומרים, יורשו חמינאי כנראה יהיה בנו, מוג'תבא, הנחשב למועדף על משמרות המהפכה האסלאמית.

בנוסף, סיפק הפרשן הצצה לנעשה מאחורי הקלעים בישראל, והביא מפי גורם ישראלי הודאה כי "איום הצווים בהאג משנה הכל, באופנים שאנחנו עדיין לא מבינים". בישראל מתכננים לבסס את מודל "היום שאחרי" בעזה על פי דגם הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון: חלוקה לאזורי שליטה עם פשיטות תדירות של כוחות צה"ל. 

כוח פלסטיני ישלוט אזרחית ברצועה, בפיקוח נציגים ממצרים, ירדן, האמירויות וסעודיה. למעט ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישנה הסכמה בקרב מקבלי ההחלטות לשלב גורמים מהרשות הפלסטינית בגוף הפיקוח על השליטה בעזה.

כזכור, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג מבקש צווי מעצר למנהיג חמאס יחיא סינוואר ולראש הממשלה נתניהו "באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות על פי התקפות 7 באוקטובר על ישראל והמלחמה בעזה שלאחר מכן", כך אמר התובע הראשי של בית המשפט כרים קאן ל-CNN.

קאן אמר כי בית הדין הבינלאומי מבקש להוציא צווים גם לשר הביטחון יואב גלנט, כמו גם לשני מנהיגים בכירים נוספים של חמאס - מוחמד דף ואיסמעיל הנייה. פאנל של שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ידון כעת בבקשתו לקבלת צווי המעצר. קאן אמר האישומים נגד סינוואר, הנייה ודף כוללים "השמדה, רצח, לקיחת בני ערובה, אונס ותקיפה מינית".