אירלנד, ספרד ונורבגיה, הודיעו היום (רביעי) על הכרתן במדינה פלסטינית - כבר מסוף החודש הקרוב. בישראל עוקבים אחר ההתפתחויות ושוקלים איך לעצור את "הסחף המדיני", אך לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' כבר יש תשובה נחרצת: הרחבת ההתנחלויות וסנקציות על בכירים ברשות הפלסטינית.

התבטאות חריגה בממשלה: הסכם עם סעודיה? לא נכון כרגע
"מצרים הוליכה שולל"; "ראש ה-CIA זעם": הדרמה מאחורי המגעים לעסקה שנכשלה

בהודעה שפרסם היום, דרש סמוטריץ' לאשר מיידית שורה של צעדים, בראשם בניית עשרת אלפים יחידות דיור ביהודה ושומרון, והקמת שלוש התנחלויות חדשות. "החלטה שתאושר כבר מחר בישיבת הקבינט על הקמת ישוב מול כל מדינה שתכיר חד צדדית במדינה פלסטינית", הצהיר. "הנחיתי את מנהלת ההתיישבות להכין נוסח מחליטים עם שלושה ישובים אסטרטגיים ואני דורש כי החלטה כאמור תאושר כבר מחר".

לצד זאת דורש סמוטריץ' את ביטול לצמיתות של כלל היתרי ה-VIP של בכירי הרשות הפלסטינית, השתת סנקציות כלכליות נוספות על בכירי הרשות ובני משפחותיהם. בנוסף, הודיע כי אין בכוונתו לאפשר את העברת המיסים לרשות הפלסטינית - עד להודעה חדשה.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר היום, כאמור הודיעו נורבגיה, אירלנד וספרד על הכרה במדינה פלסטינית, ברקע אזהרות מצד ישראל כי מהלך כזה יצית את האזור. ראש ממשלת אירלנד, סיימון האריס, כינס עם סגנו מסיבת עיתונאים, והצהיר רשמית על המהלך - שיכנס לתוקף עד סוף חודש מאי.

בנוסף לשלוש המדינות הללו, סלובניה לא צפויה להצהיר על תמיכתה בטווח המיידי, אלא רק על כוונה להביע תמיכה. ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה, מסר בהצהרה הבוקר כי "עלינו לשמור על האלטרנטיבה היחידה שנותנת פתרון מדיני לישראלים ולפלסטינים כאחד, שהיא שתי מדינות שחיות זו לצד זו בשלום ובביטחון", הוא הוסיף: "הכרה בפלסטין היא דרך לתמוך בכוחות המתונים שאיבדו את השפעתם בסכסוך הארוך והאכזרי הזה".

דגלי פלסטין שנתלו בקמפוס מכללת טריניטי בדאבלין, אירלנד (צילום: רויטרס)
דגלי פלסטין שנתלו בקמפוס מכללת טריניטי בדאבלין, אירלנד (צילום: רויטרס)

בישראל צפויים להגיב בחריפות להכרה במדינה פלסטינית, ולפי שעה ההערכה כי לא צפויות הצהרות אופרטיביות נוספות בתקופה הקרובה. עם זאת, על פי מקור בכיר בממשלה "נשקלים צעדים במטרה למנוע סחף". ישראל לא צפויה "לשבור את הכלים" עם המדינות שיכריזו על הכרה במדינה פלסטינית, במטרה למנוע הידרדרות נוספת במצבה של ישראל מול מדינות העולם, אך צפויות תגובות חריפות שיעבירו מסר נחרץ.

בתוך כך, שר החוץ ישראל כ"ץ על החזרה מיידית להתייעצות של שגרירי ישראל באירלנד ונורבגיה: "אני שולח היום מסר חד וברור - ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה".