מלחמת חרבות ברזל: בהמשך לחקיקת חוק ביטול ההתנתקות בצפון השומרון שעבר במליאת הכנסת, שר הביטחון יואב גלנט הנחה היום (רביעי) לממש את לשון החוק גם בשא-נור, גנים וכדים - זאת בהמשך לצו הראשוני שהכיל את היישוב חומש. במקביל, עלה השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר להר הבית - לראשונה מאז תחילת המלחמה. בסביבת בן גביר הבהירו כי עדכן על כוונתו לעלות לאתר הנפיץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מלחמה כוללת בלבנון? אם נסראללה לא ייסוג - כך צה"ל יפעל | האזינו
מלחמת הרחפנים: בצה"ל מכינים כלי טיס שובר שוויון שיהממם את חיזבאללה

החלת הצו מגיעה לאחר שיח שקיים השר גלנט עם ראש המועצה האזורית שומרון וגורמי צה״ל. השר גלנט: ״לאחר העברת חוק ביטול ההתנתקות בכנסת ובתום עבודת המטה שבוצעה, הצלחנו להשלים את המהלך ההיסטורי. האחיזה היהודית ביהודה ושומרון מבטיחה ביטחון, החלת חוק ביטול ההתנתקות תביא להתפתחות ההתיישבות ותקנה ביטחון לתושבי האזור״.

״אני מודה לחברי ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן על הדחיפה והמחויבות לנושא. כשם שפעלתי בכל תפקידיי בממשלות ישראל - אמשיך לפתח את ההתיישבות ביהודה ושומרון, לחזק את מרכיבי הביטחון ואת ביטחון האזרחים - בצירים וביישובים״.

במקביל, כאמור, עלה השר בן גביר להר הבית - לראשונה מאז פרוץ המלחמה. במהלך ביקורו בהר הבית, התייחס בן גביר לסרטון שצפויות משפחות החטופות לפרסם הערב ובו נראים רגעי חטיפת תצפיתניות לרצועת עזה: "הערב אנחנו נקבל עדות נוספת ללמה צריך להשמיד השמדה טוטלית את החמאס. המדינות שהכירו היום במדינה פלסטינית נותנות פרס לנוח'בות, לרוצחים ולמתעללים".

איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מינהלת הר הבית)
איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מינהלת הר הבית)

הוא הוסיף: "אנחנו לא נאפשר אפילו הצהרה על מדינה פלסטינית. ואני אומר דבר נוסף: כדי להשמיד את החמאס, צריך להיכנס לרפיח עד הסוף, לעשות טיפול שורש. כדי להחזיר את החטופים והחטופות שלנו צריכים להפסיק את הדלק, לקבוע שהומניטרי רק תמורת הומניטרי. ולשלוט במקום הזה, במקום הכי חשוב". 

בתוך כך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הורה לאשר מיידית שורה של צעדים, בראשם בניית עשרת אלפים יחידות דיור ביהודה ושומרון, והקמת שלוש התנחלויות חדשות. "החלטה שתאושר כבר מחר בישיבת הקבינט על הקמת ישוב מול כל מדינה שתכיר חד צדדית במדינה פלסטינית", הצהיר. "הנחיתי את מנהלת ההתיישבות להכין נוסח מחליטים עם שלושה ישובים אסטרטגיים ואני דורש כי החלטה כאמור תאושר כבר מחר".

לצד זאת דורש סמוטריץ' את ביטול לצמיתות של כלל היתרי ה-VIP של בכירי הרשות הפלסטינית, השתת סנקציות כלכליות נוספות על בכירי הרשות ובני משפחותיהם. בנוסף, הודיע כי אין בכוונתו לאפשר את העברת המיסים לרשות הפלסטינית - עד להודעה חדשה.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

בישראל צפויים להגיב בחריפות להכרה במדינה פלסטינית, ולפי שעה ההערכה כי לא צפויות הצהרות אופרטיביות נוספות בתקופה הקרובה. עם זאת, על פי מקור בכיר בממשלה "נשקלים צעדים במטרה למנוע סחף". ישראל לא צפויה "לשבור את הכלים" עם המדינות שיכריזו על הכרה במדינה פלסטינית, במטרה למנוע הידרדרות נוספת במצבה של ישראל מול מדינות העולם, אך צפויות תגובות חריפות שיעבירו מסר נחרץ.

בתוך כך, שר החוץ ישראל כ"ץ על החזרה מיידית להתייעצות של שגרירי ישראל באירלנד ונורבגיה: "אני שולח היום מסר חד וברור - ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה".

"אירלנד ונורווגיה מתכוונות לשלוח היום מסר לפלסטינים ולכל העולם: הטרור משתלם", הוסיף. "אחרי שארגון הטרור חמאס ביצע את הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, אחרי שביצע את פשעי המין המחרידים שראה העולם, מדינות אלו בחרו לתת פרס לחמאס ולאיראן ולהכיר במדינה פלסטינית".