על רקע הדיווחים האחרונים על "התרגיל" של מצרים בניסוח תנאי עסקת חטופים שונים לכל אחד מהצדדים, מעריב שוחח היום (רביעי) עם סא"ל בדימוס אלי דקל, שחקר את מצרים מעל ל-60 שנה, כדי לשמוע ממנו פרשנות בנושא. 

במערב רועדים: המהלך הפיננסי של סמוטריץ' ירסק את הרשות | דיווח
אביה של התצפיתנית שנהרגה: "נדאג להדיח את כל שדרת הפיקוד"

אוהלי הפליטים בעזה הגיעו עד הגבול עם מצרים לאחר שאלפי פלסטינים אולצו לצאת מח'אן יונס (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

באופן כללי הוא סבור שכדי למנוע מקרים כאלו בעתיד, אנחנו נדרשים לנהל את המגעים ישירות מול האויבים שלנו: "בעבר דיברנו ישירות עם ערפאת, ואני לא רואה שום סיבה למה אנחנו צריכים כל מיני מתווכים, שאתה לא יודע מה הם משמיטים בדרך ואיפה הם מרמים עקרונית, החתירה צריכה להיות לפתרון סכסוכים ללא מתווכים".

כיכר החטופים והנעדרים, שלט ובו נכתב ''עסקה עכשיו'' (צילום: אבשלום ששוני)
כיכר החטופים והנעדרים, שלט ובו נכתב ''עסקה עכשיו'' (צילום: אבשלום ששוני)

עם זאת, הוא מבין שלפעמים אין ברירה ומתווכים הכרחיים: "כמו הסורים במלחמת יום הכיפורים שלא היו מוכנים להיפגש אתנו. אבל גם אז, רק כשאין ברירה צריך לקחת מתווך, ולדאוג שיהיה ניטרלי ככל האפשר".

דקל מסביר למה המצרים לא נחשבים נטרלים: "למצרים יש אינטרסים גלובליים, וכל מיני עניינים בינינו לחמאס ובינינו לסעודיה. אז למה דווקא אותם לוקחים לתווך?".

נזכיר, כי עם דקל שוחחנו בתחילת החודש כשעסקת החטופים בהובלת מצרים הלכה והתגבשה. הוא אמר לנו אז, שלמצרים יש מוטיבציה לשוב ולהנהיג את העולם הערבי ושדרך המעורבות שלה כמתווכת בעסקה היא מגשימה זאת. אז, הוא גם הזהיר מעימות צבאי עם מצרים, שלדבריו, היא מתכוננת אליו. הוא מאמין שלמצרים יש אינטרס שחמאס לא יושמד כליל, ושיש לה רצון גדול לחבל בנורמליזציה של ישראל עם סעודיה.

הפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה (צילום: רויטרס)
הפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה (צילום: רויטרס)

גם היום הוא חושד במצרים, וטוען: "אין על מי לסמוך, מישהו הפיל עלינו את התרדמת המכונה - החמאס מוטט". הוא מייחס זאת בין השאר למצרים שתיווכו בין חמאס לישראל בכל הסבבים האחרונים. " הם הכניסו לנו במרמה לתודעה את העניין שהחמאס מוטט".

הוא טוען שזו תאוריה שהיא טובה כמו כל אחת אחרת ומבין שיש מי שיגידו שמדובר בקונספירציה, אך הוא חוזר על דבריו: "אני חושד בכל מי שמתווך, שהתיווך לא יהיה הוגן".

עוד הזכיר: "מי שגרם לבעיה כל השנים זה המצרים, הם במשך עשרות שנים יכלו לספק חשמל לעזה ומאוד נוח שזה תלוי בתחנת כוח באשדוד. באמת יש להם עניין שהעסק הזה ידמם עד בלי סוף. הטריקים שהם עושים בדרך, זה כל מיני שקרים גדולים וקטנים".

הוא מסכם: "אני טוען כבר שנים, מי צריך את המתווכים האלה? הם רק מוסיפים את האינטרסים שלהם, הם גוזרים קופונים, מי צריך אותם?".