שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נטש הלילה (חמישי) דיון בקבינט בעקבות עימות בנוגע לעיכוב רכש מטוסי ה-F15 וה-F35 מארצות הברית. בהודעה שפרסם אמר: "לא אהיה שותף לקונספציה הבאה".

דרמה במנהרה: חוסל מפקד בכיר בחמאס בלב ג'באליה
השר קרעי עשה טעות קרדינלית: "התקרית עם AP היא אירוע אסטרטגי לישראל"

"יצאתי מוקדם מדיון הקבינט, שר הביטחון והרמטכ"ל מסרבים להקים את הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון", אמר השר. "הקבינט החל ובמקום לדון בהשמדת חמאס והחזרת החטופים, החזרת הביטחון לתושבי הצפון ומיטוט הרשות הפלסטינית שעומדת מאחורי המאבק המשפטי והמדיני נגד ישראל באום ובהאג, משרד הביטחון התחיל להעלות את הדרישות הכספיות שלו ולבוא בטענות למשרד האוצר".

"היות וגורמי המקצוע של משרד האוצר לא הוזמנו לדיון והיות והיה זה ניסיון לעקוף בצורה צינית את הדיון בוועדה לבחינת תקציב הביטחון הודעתי שניתן לדון בזה בשבוע הבא עם גורמי המקצוע, עד אז חבל לי על הזמן", הסביר ותקף: "הפיקוד הבכיר בצה״ל מתעקש לא להפיק לקחים מההיערכות הלקויה לפני 7 באוקטובר. מערכת הביטחון מתעקשת להמשיך להתנהג ביהירות ובהפקרות כלפי כל מי שמעז לאתגר את החשיבה שלה. לא אהיה שותף לקונספציה הבאה".

במערכת הביטחון מאשימים את סמוטריץ' בכך שהוא מסכן את ביטחון ישראל ומונע משיקולים פופוליסטיים את רכש טייסות הקרב של חיל האוויר - רכש שסוכם עליו בממשלה ואושר על ידי הקונגרס והפנטגון האמריקאי.

גורם בתעשייה הביטחונית אמר לפני כשבועיים ל"מעריב" כי "שר קטן מונע את כינוס וועדת הרכש. אנחנו נמצאים בשעות האחרונות להוציא לפועל את רכישת שתי הטייסות מסוג F15 וF35. אם לא נממש את הרכש בימים הקרובים חייל האוויר יפגע".

מטוס החמקן F-35

גם שר הביטחון יואב גלנט מתוסכל מהמהלך של שר האוצר סמוטריץ' בהתנהלות מול מערכת הביטחון בכלל ומול עסקאות הנשק להתעצמות של חיל האוויר בפרט. זאת, לנוכח מפת האיומים שישראל תידרש להתכונן להתמודד מולם ובראשם מירוץ ההתחמשות של איראן, במיוחד לאחר המתקפה של 13 באפריל.

יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"התפיסה הישראלית לפיה אפשר לספק ביטחון גובר בפחות כסף, אל מול איומים שרק הולכים וגוברים לצד גזרות לחימה נוספות, היא תפיסה שגויה שצריכה להשתנות. מדינת ישראל צריכה להשקיע פי שניים בתקציב הביטחון - זו פוליסת הביטוח העיקרית שלנו וקיבלנו לכך עדות רק לפני מספר שבועות", אמר גלנט לפני שבועיים. "חילופי המהלומות עם איראן והמצב הביטחוני הבינלאומי יביא למירוץ חימוש עולמי, שמחייב אותנו להאיץ את קצב ההתעצמות והרכש הביטחוני", הוסיף.

שר הביטחון התייחס באופן ישיר למהלך שמבצע שר האוצר מטעמים פוליטיים למניעת רכש שתי הטייסות: "אם לא נשלים את תהליך רכישת הטייסות מארה״ב (טייסת ה-F15 וטייסת ה-F35) תוך חודש - קבלת המטוסים תתעכב בשלוש שנים, ותעלה את המחיר עבור מדינת ישראל במיליארד שקלים נוספים. עיכוב הרכש הוא פגיעה בביטחון ישראל, ובשעה בה אנו נלחמים במלחמה רב-זירתית - המשמעויות ברורות".