ברקע דרישת בית הדין הבינלאומי בהאג לעצור את הפעולה הצבאית ברפיח, גורמים בישראל מעריכים כי על אף שניתן צו מותנה ומוגבל וישראל אף השיבה כי היא עומדת בכל הדרישות של בית הדין, בכל זאת בקרוב תיעשה פניה למועצת הביטחון של האו"ם בניסיון להעביר החלטה שתחייב את ישראל לעצור את הלחימה, לפחות ברפיח.

המסקנה מסרטון התצפיתניות: האחיזה בחרב היא האופציה היחידה השמורה לנו
המשא ומתן לעסקת חטופים צפוי להתחדש השבוע - חמאס סימן קו אדום

בישראל מעריכים כי אחת המדינות שהיא חברה במועצת הביטחון תעשה את הצעד הבא, על אף שעל פניו דרוש פרק זמן כדי להוכיח כי ישראל מפרה את הצו וכן מסכנת את האוכלוסייה האזרחית ברפיח. לפי ההערכות, המדינות והגופים שפועלים נגד ישראל בשדה המשפטי-בינלאומי לא מעוניינים להמתין ויפעלו ללא דיחוי.

מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: רויטרס)

ההערכה היא כי כל מדינה שמפרשת את הצו לחומרה, בשונה מאתנו, תוכל לפנות למועצת הביטחון בטענה שישראל מקלה ראש בצו ונשענת על פרשנות שגויה. מכאן - הכל עניין פוליטי והכל יכול לקרות, לפי היכולת לכופף ידיים במועצת הביטחון. כך שבישראל מוכנית לתרחיש השלילי.

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן שוחח אמש עם השר בני גנץ, וחזר על עמדת האמריקאים ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן באשר לכניסה לרפיח. עוד דנו השניים בחשיבות של סיום השיחות בין ישראל למצרים באשר לפתיחת מעבר רפיח בהקדם האפשרי, כך מסר משרד החוץ של ארה"ב.

בנוסף, ראש המל"ל ודובר משרד החוץ הוציאו הודעה בסוף השבוע האחרון, שבה התייחסו לקריאה של בין הדין הבינלאומי בהאג לעצירת המבצע ברפיח. "ישראל תוסיף לשמור על מעבר רפיח פתוח, תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי רצוף מן הצד המצרי של המעבר, ותמנע מארגוני טרור לשלוט במעבר", ציינו.