ישראל הודיעה היום (שני) כי הממצאים הראשוניים בעקבות הפיצוץ ברפיח הינם שאזרחים מתו מאש שפרצה במקום, לאחר שצה"ל ביצע תקיפה על בכירים בחמאס. עד כה, הפלסטינים טוענים כי נהרגו 45 אזרחים ונפצעו עוד עשרות. 

לאחר הפיצוץ ברפיח: האזהרה החמורה של קטאר לישראל

בישראל מעריכים בינתיים כי הפגיעה באזרחים עזתיים במהלך החיסול של שני בכירי החמאס לא ישפיע על יצירת הלחימה ברפיח, אולם בכיר לשעבר במשרד ההגנה האמריקאי אדם קלמנטס טען בריאיון לרוץ אל-חדת' הסעודי כי ביידן נתון ללחצים בתוך המפלגה הדמוקרטית עצמה ומצד הרפובליקנים והקונגרס שמתנגדים להפסקת משלוחי הנשק לישראל.

"יש דאגה על רקע ההפצצה הזאת והסבל האנושי. אני סבור שישראל איבדה הרבה מהכבוד שלה בזירה הבינלאומית ושגם ארה"ב איבדה את זה. אני מבין שארה"ב אפשרה לישראל להגן על עצמה לאחר מה שקרה ב-7 באוקטובר, אולם אני מסכים עם רבים מהצופים שלכם שהיא חצתה הרבה קווים אדומים על רקע מה שקרה בעזה. אני סבור שארה"ב היא הכוח היחיד בעולם שיכול ללחוץ על ישראל ברמה המדינית והביטחונית", אמר בפתח דבריו.

לדבריו, "אני סבור שעל הממשל האמריקני לתמוך במה שהצהיר לפני כמה שבועות כאשר הקפיא משלוחי נשק לישראל וכעת נראה שישראל מסלימה את ההתקפה שלה ברפיח ואם הממשל האמריקני מתכוון לעמוד במה שהצהיר לפני כמה שבועות עליו להקפיא את הנשק לישראל. ברמה המדינית גם אני סבור שהנשיא ביידן נתון ללחצים בתוך המפלגה הדמוקרטית עצמה ומצד הרפובליקנים והקונגרס שמתנגדים להפסקת משלוחי הנשק לישראל. אם כך, המצב לא אידיאלי ואני סבור שכעת עלינו להפסיק את מה שקורה שכן אם ההתקפה ברפיח תימשך כפי שהיא כעת נראה אם הממשל יעמוד במה שהצהיר לפני כמה שבועות".

תקיפת צה''ל ברפיח (צילום: רויטרס)
תקיפת צה''ל ברפיח (צילום: רויטרס)

נזכיר כי בתחילת החודש עצר הממשל האמריקאי משלוחי פצצות במשקל טון. בתגובה לדברים, אמר הנשיא ביידן כי הן "שימשו את ישראל להרג אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת". בריאיון לרשת CNN אמר כי "אם ישראל תפעל באזורים בהם ריכוזי אוכלוסייה צפופים ברפיח - נפסיק אספקת פצצות ופגזים נוספים".

גורם ביטחוני אמר בשיחה עם "כאן חדשות" כי ישראל מחפשת מסלול עוקף וושינגטון לרכישת אמצעי לחימה, בצל החשש כי ארצות הברית תחריף את צעדיה בעקבות פעולת צה"ל הצפויה ברפיח.

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה