סקר חדש של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה חושף מה הציבור הישראלי חושב על האפשרות של הקמת מדינה פלסטינית כחלק מהסכם אזורי כולל ונורמליזציה עם סעודיה. הדו"ח המלא ייחשף בכנס ג'רוזלם פוסט השנתי ה-13 שיערך בניו יורק בשבוע הבא. 

ממשל ביידן עודכן: ישראל מעריכה - זה מה שגרם לתקרית ברפיח | דיווח   
טרמאפ עושה פרסה? "ה-7 באוקטובר - כמו רגע לפני השואה"  

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: ארכיון רויטרס)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: ארכיון רויטרס)

מהנתונים שפורסמו עד כה עולה כי 64% מהציבור הישראלי מתנגדים להקמת מדינה פלסטינית בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה. פילוח לפי השתייכות פוליטית מציג כמובן פערים פוליטיים משמעותיים: 84% ממצביעי הימין, 54% ממצביעי המרכז ו-24% ממצביעי השמאל מתנגדים להקמת מדינה פלסטינית. טבח השביעי באוקטובר גרם לשליש מהנשאלים שהאמינו בעבר שניתן להקים מדינה פלסטינית בתנאים מסוימים, לשנות את דעתם - וכעת הם מתנגדים לחלוטין.

בקרב נשאלים בני 60 ומעלה, התמיכה ברעיון הכרה ישראלית במדינה פלסטינית ירדה מ-44% ל-32%. ירידה דומה נרשמה בקרב בעלי השכלה אקדמית - תמיכה בשיעור 29% בעבר ירדה ל-20% בהווה, ובעלי הכנסה גבוהה - תמיכה בשיעור 33% ירדה ל-20% בהווה.

אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה (צילום: ארכיון פלאש 90)
אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה (צילום: ארכיון פלאש 90)

ההתנגדות להכרה במדינה פלסטינית הייתה גבוהה במיוחד בקרב הקבוצות הבאות: 70%  מהנשאלים הצעירים (גילאי 18-29) הביעו התנגדות להכרה במדינה פלסטינית, 72% מבעלי ההשכלה הנמוכה הביעו התננגדות ומשיבים מסורתיים, דתיים וחרדים הביעו שיעורי התנגדות של  74%, 88% ו-91% בהתאמה. משיבים חילונים הביעו שיעור התנגדות של 54%.

ד"ר דן דיקר, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, שעתיד להציג את נתוני הסקר בכנס בניו יורק בשבוע הבא, אמר: "ממשלת ישראל והכנסת דחו את הרעיון של מדינה פלסטינית כפתרון, במיוחד כפרס לטרור הפלסטיני או כפתרון שלאחר חמאס. סקרי דעת קהל משקפים כעת את הבנת הציבור הישראלי את חשיבות הנושא לאחר השביעי באוקטובר". ד"ק דיקר הוסיף: "בהתחשב במדיניות של ממשל ביידן, חיוני להעביר את המסר הזה גם לנבחרי הציבור בישראל וגם למקבלי ההחלטות בבית הלבן".